UCM
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno:
Prof. Dr Dr. rer. nat. Georg Schuppener
Email:
georg.schuppener@ucm.sk
Homepage:
http://
Fakulta/Univerzita:
FF UCM - Filozofická fakulta UCM
Pracovisko:
KGER - Katedra germanistiky

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Schuppener
I.2 - Meno
Georg
I.3 - Tituly
Prof. Dr. Dr. rer.nat.
I.4 - Rok narodenia
1968
I.5 - Názov pracoviska
Katedra germanistiky
I.6 - Adresa pracoviska
Filozofická fakulta, UCM v Trnave, Nám. Herdu 2, 917 01 Trnava
I.7 - Pracovné zaradenie
profesor
I.8 - E-mailová adresa
georg.schuppener@ucm.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/14486
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
Filológia Učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
0000-0002-8945-4601

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
RWTH Aachen
II.b - Rok
1991
II.c - Odbor a program
Matematika, germanistika, dejiny, teórie vied
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
RWTH Aachen, Univerzita Lipsko
II.b - Rok
1993
II.c - Odbor a program
Matematika, germanistika, dejiny, teórie vied
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Lipsko
II.b - Rok
1996
II.c - Odbor a program
Germanistika
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Lipsko
II.b - Rok
2001
II.c - Odbor a program
Germanistika
II.5 - Titul profesor
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita Lipsko
II.b - Rok
2006
II.c - Odbor a program
Germanistika
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
Výskumný asistent Univerzita Lipsko 1996-2002
Lektor Univerzita Halle-Wittenberg 2002-2007
Profesor Západočeská Univerzita v Plzni 2007-2010
Profesor Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem 2011-
Profesor KGER FF UCM v Trnave 2010-

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Pragmalingvistika Univerzita St. Kliment Orchridski, Sofia, Bulharsko 2002-2022
ERASMUS+ Uniwersytet Wrocławski 2018
ERASMUS+ Univerzita Veliko Tarnovo, Bulharsko 2019
ERASMUS+ Univerzita Priština, Kosovo 2022
ERASMUS+ Univerzita Santiago de Compostela 2022
ERASMUS+ Károli Gáspár Református Egyetem 2023

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Kultúrno-vedné koncepty v germanistiky Nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii III. filológia
Pragmalingvistika Nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii III. filológia
Doktorandský seminar I Nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii III. filológia
Mediálná komunikácia Nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii II. filológia
Vývin nemeckého jazyka Nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii II. filológia
Krajinoveda I Nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii I. filológia
Fonetika a fonológia Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) I. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Krajinoveda I Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) I. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Krajinoveda II Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) I. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Nemecká literatúra pre učiteľov I Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) I. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Nemecká literatúra pre učiteľov II Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) I. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Nemecká literatúra pre učiteľov III Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) I. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Kolokviálna skúška Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) I. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Záverečná práca s obhajobou Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) I. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Nemecká kultúra 20. a 21.storočia Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) II. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Nemecká literatúra 20. stor. I Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) II. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Nemecká literatúra 20. stor. II Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) II. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Kolokviálna skúška Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) II. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Záverečná práca s obhajobou Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) II. 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii (spolugarant) III. filológia
Nemecký jazyk a literatúra v kombinácii (garant) I.+II. učiteľstvo a pedagogické vedy
Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) I. (D/Ext) 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) II. (D/Ext) 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
3
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
0
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
0
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
39
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
24
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
7
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Variety NJ Nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii II. filológia
Seminár k záverečnej práci II Nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii I.+II. filológia
Krajinoveda I Nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii I. filológia
Dejiny nemecky hovoriacich krajin Nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii I. filológia
Odborný jazy IV Nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii II. filológia
práca s odborným textom Nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii I. filológia
Krajinoveda II Nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii I. filológia

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
164
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
34
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
24
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
8
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
367
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
181
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
1
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
1
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
32
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
14
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti

Schuppener, Georg: Germanische Zahlwörter – Sprach- und kulturgeschichtliche Untersuchungen insbesondere zur Zahl 12. Leipzig 1996

Schuppener, Georg: Jesuitische Mathematik in Prag im 16. und 17. Jahrhundert (1556-1654). Leipzig 1999

Schuppener, Georg: Die Dinge faßbar machen. Sprach- und Kulturgeschichte der Maßbegriffe im Deutschen. Heidelberg 2002

Schuppener, Georg: Spuren germanischer Mythologie in der deutschen Sprache. Namen, Phraseologismen und aktueller Rechtsextremismus. Leipzig 2007

Schuppener, Georg: Warum 21 einundzwanzig heißt. Die höheren Einerzahlwörter im Deutschen – Geschichte ihrer Bildung und Reformideen. Wien 2014

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov

Schuppener, Georg: The Germanic Tribes, the Gods and the German Far Right Today. Routledge Studies in Fascism and the Far Right. London/New York 2022 (Routledge)

Schuppener, Georg: Germanenrezeption im deutschsprachigen Rechtsextremismus. Leipzig 2021

Schuppener, Georg: Kulturelles im Tirnauer Wochenblatt, in: Slovenská Literatúra 71 (2024), S. 380-389

Schuppener, Georg: Restoring the Reich. The Language of the Reichsbürger. Fields of Linguistics 12. Göttingen 2025 (V & R unipress)

Schuppener, Georg: Christentum und Islam als Gegenpositionen rechtspopulistischer Identitätsstiftung. Bemerkungen zum Religionsdiskurs der AfD, in: Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi – Studien zur deutschen Sprache und Literatur 44 (2020), S. 41-68

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti

Publikácia: Schuppener, Georg (2002): Die Dinge faßbar machen.Citácie: M. Wedell (2011): Zählen: Semantische und praxeologische Studien zum numerischen Wissen im Mittelalter. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht

Publikácia: Schuppener, Georg (2010). Sprache des Rechtsextremismus. Citácie: Guttke, M. (2010): Strategien der Persuasion in der schriftkonstituierten politischen Kommunikation: dargestellt an Parteiprogrammen der Neuen Rechten in Polen. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Publikácia: Schuppener, Georg/Geier, Ruth (2002): „Bestürzt und schmerzlich berührt“.Citácie: Barrett, D. (2007). “War on Terror”– An Intentional Choice of Words? A Corpus Analysis of war on and war against. DOI: 10.1.1.222.6627.

Publikácia: Schuppener, Georg (2009). Strategische Rückgriffe der extremen Rechten auf Mythen und Symbole. Citácie: A. Grau – W. Heitmeyer (2013). Menschenfeindlichkeit in Städten und Gemeinden (Konflikt- und Gewaltforschung. Weinheim: Beltz Juventa.

Publikácia: Schuppener, Georg (2004): Alphabetisierung Erwachsener. Citácie: T. Harden (2006). Angewandte Linguistik und Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Gunter Narr.

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov

Manipulatívne reprezentácie v časoch krízy: Jazykové stratégie konšpiračných teórií a alternatívnych právd v nemeckom a slovenskom jazykovom priestore (APVV 22-0221)

IMPRESS (Internationality via Mobility Projects, Research and Educational Synergies - DAAD) 2020-22

Comparison of populist advertising: Czech Republic - Austria - Germany (Aktion Česko – Rakousko 87p14) 2020-21

"Od viacjazyčnosti k jednojazyčnosti. Štúdie o jazyku verejnej komunikácie na príklade novín "Tirnauer Wochenblatt/Nagyszombati Hetilap". (VEGA 1/0056/23) 2023-25

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
Člen redakčnej rady "Aussiger Beiträge" 2006-
Člen redakčnej rady "Orbis Linguarum" 2006-
Člen redakčnej rady "Slowakische Zeitschrift für Germanistik" 2011-
Člen redakčnej rady "Germanica Wratislaviensia" 2012-
Člen redakčnej rady "Philologia" 2018-
Člen redakčnej rady „Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi – Studien zur deutschen Sprache und Literatur“ 2023-

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Univerzita Cyrila a Metoda Veliko Tarnovo 2016 ERASMUS+
KIT Karlsruhe 2017 ERASMUS+
Univerzita Tallinn Tallinn 2018 ERASMUS+
Uniwersytet Wrocławski Wrocław 2018 ERASMUS+
Univerzita Cyrila a Metoda Veliko Tarnovo 2019 ERASMUS+
Univerzita Santiago de Compostela Santiago de Compostela 2022 ERASMUS+
Univerzita Priština Priština 2022 ERASMUS+
Károli Gáspár Református Egyetem Budapešt 2023 ERASMUS+
Uniwersytet Wrocławski Wrocław 2024 Hosťujúca profesúra

IX. - Iné relevantné skutočnosti

Dátum poslednej aktualizácie
2025-03-27