Meno:
|
PhDr. Jozef Lenč, PhD., univ. doc. | |
Email:
|
jozef.lenc@ucm.sk | |
Homepage:
|
http:// | |
Fakulta/Univerzita:
|
FF UCM
-
Filozofická fakulta UCM
|
|
Pracovisko:
|
KFAF
-
Katedra filozofie a aplikovanej filozofie
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
univerzitný docent | Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave | 2003 - trvá |
odborný asistent | Univerzita Jána Amosa Komenského Praha | 2006 - 2012 |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Rozvoj profesijných kompetencií vysokoškolského učiteľa | FF UCM v Trnave | 2022 |
Rozvoj profesijných kompetencií vysokoškolského učiteľa | FF UCM v Trnave | 2023 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Základy štátu | učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) | 2 | Učiteľstvo a pedagogické vedy |
Politológia pre filozofov / Základy filozofie | filozofia / učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) | 1 | Filozofia, Učiteľstvo a pedagogické vedy |
Mediálna výchova | učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) | 2 | Učiteľstvo a pedagogické vedy |
Predmetová didaktika I | učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) | 2 | Učiteľstvo a pedagogické vedy |
Základy ekonómie / ekonómia pre filozofov | učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii), filozofia | 2 | Učiteľstvo a pedagogické vedy, Filozofia |
Predmetová didaktika II | učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) | 2 | Učiteľstvo a pedagogické vedy |
Základy práva | učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) | 2 | Učiteľstvo a pedagogické vedy |
Základy sociológie / Sociológia pre filozofov | učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii), filozofia | 1 | Učiteľstvo a pedagogické vedy, Filozofia |
Filozofia migrácie: etika verzus realita | filozofia, učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) | 2 | Filozofia, Učiteľstvo a pedagogické vedy |
V.2.a - Názov študijného programu | V.2.b - Stupeň | V.2.c - Študijný odbor |
---|---|---|
učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) | 1 | Učiteľstvo a pedagogické vedy |
učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) | 2 | Učiteľstvo a pedagogické vedy |
ADD From "andys" to "toasters": How has politics affected the view of non-humans in "Blade Runner" and "Battlestar Galactica"? / Jozef Lenč.in: World literature studies : časopis pre výskum svetovej literatúry. - ISSN 1337-9275. - Roč. 13, č. 1 (2021), s. 55-67.
AAA Mladí migranti v slovenskej spoločnosti : medzinárodná migrácia, moslimovia, štát a verejná mienka / Radoslav Štefančík, Jozef Lenč; vedeckí oponenti: Ladislav Macháček, Ján Liďák, Michal Horský. - 1. vyd. - Brno : Tribun EU, 2012. - 244 s. - ISBN 978-80-263-0311-4.
AAB Náboženstvo v politike a pozícia náboženských politických strán / Jozef Lenč; recenzenti: Martin Klus, Radoslav Štefančík. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2015. - 242 s. - ISBN 978-80-8105-708-3.
V2 Vedecký výstup publikačnej činnosti ako časť editovanej knihy alebo zborníka – kapitola, príspevok, abstrakt, abstrakt z podujatia, poster z podujatia, príspevok z podujatia
Slovakia / Jozef Lenč, 2023. - Kategória do roku 2021 AEC. DOI 10.1163/9789004517752_038.
In: Yearbook of Muslims in Europe. 14 : Volume / edited by Samim Akgönül, Jorgen S. Nielsen, Ahmet Alibašić. - 1. vyd. - Leiden : Brill, 2023. - (Yearbook of Muslims in Europe). - ISSN 1877-1432, s. 605-621.
AFC Od spoločného štátu k odlišným systémom samosprávy = From the Common State to Different Systems of Self-government / Jozef Lenč.In: Společný vzdělávací program přeshraničního exkurzního vyučování jako podpora výchovy k občanství = Common educational programme for cross-border excursion teaching to promote the education of civics : sborník z konference : conference proceedings / editoři / compilers: Slavomír Lesňák, Svätopluk Novák, Matúš Porubjak. - Brno : Masarykova univerzita, 2019. - ISBN 978-80-210-9393-5, 978-80-210-9394-2 (online). - s. 24-36
ADD From "andys" to "toasters": How has politics affected the view of non-humans in "Blade Runner" and "Battlestar Galactica"? / Jozef Lenč.in: World literature studies : časopis pre výskum svetovej literatúry. - ISSN 1337-9275. - Roč. 13, č. 1 (2021), s. 55-67.
ADM Vedecké práce v zahraničných časopisoch registrovaných v databázach Web of Science alebo SCOPUS
Knowledge on marriage and reproduction in Islam for multicultural healthcare and social work needs : results of the survey at five public universities in Slovakia / Monika Zaviš ... [et al.], 2021. DOI DOI 10.22359/cswhi_12_2_13.
In: Clinical Social Work and Health Intervention. - ISSN 2222-386X, Roč. 12, č. 2 (2021), 68-72.
[Zaviš Monika (50%) - Voronkova Irina Evgenjevna (1%) - Biswas Parimal Chandra (1%) - Koldeová Lujza (20%) - Oláh Michal (4%) - Krčméry Vladimír (4%) - Šoltés Radovan (4%) - Juhás Vladimír (4%) - Tkáčová Hedviga (4%) - Bizoň Michal (4%) - Lenč Jozef (4%)]
V2 Vedecký výstup publikačnej činnosti ako časť editovanej knihy alebo zborníka – kapitola, príspevok, abstrakt, abstrakt z podujatia, poster z podujatia, príspevok z podujatia
Slovakia / Jozef Lenč, 2023. - Kategória do roku 2021 AEC. DOI 10.1163/9789004517752_038.
In: Yearbook of Muslims in Europe. 14 : Volume / edited by Samim Akgönül, Jorgen S. Nielsen, Ahmet Alibašić. - 1. vyd. - Leiden : Brill, 2023. - (Yearbook of Muslims in Europe). - ISSN 1877-1432, s. 605-621.
V2 Vedecký výstup publikačnej činnosti ako časť editovanej knihy alebo zborníka – kapitola, príspevok, abstrakt, abstrakt z podujatia, poster z podujatia, príspevok z podujatia
Slovakia / Jozef Lenč, 2022. - Kategória do roku 2021 AEC.
In: Yearbook of Muslims in Europe. Volume 13 / edited by Stephanie Mussig, Egdunas Račius, Samim Akgönül. - 1. vyd. - Leiden : Brill, 2022. - ISBN 978-90-04-50353-3. - ISSN 1877-1432, s. 587-599.
AFC Od spoločného štátu k odlišným systémom samosprávy = From the Common State to Different Systems of Self-government / Jozef Lenč.In: Společný vzdělávací program přeshraničního exkurzního vyučování jako podpora výchovy k občanství = Common educational programme for cross-border excursion teaching to promote the education of civics : sborník z konference : conference proceedings / editoři / compilers: Slavomír Lesňák, Svätopluk Novák, Matúš Porubjak. - Brno : Masarykova univerzita, 2019. - ISBN 978-80-210-9393-5, 978-80-210-9394-2 (online). - s. 24-36.
V2 Vedecký výstup publikačnej činnosti ako časť editovanej knihy alebo zborníka – kapitola, príspevok, abstrakt, abstrakt z podujatia, poster z podujatia, príspevok z podujatia
Moslimovia a islam v politickom diskurze / Jozef Lenč, 2022. - Kategória do roku 2021 AED.
In: Framing: Mediálny obraz islamu a moslimov na Slovensku / editorky: Zuzana Hasna, Nataša Pluliková ; recenzenti: Katarína Šomodiová, Boris Divinský. - 1. vyd. - Bratislava : Islamská nadácia na Slovensku, 2022. - ISBN 978-80-974244-0-4, s. 21-35.
AEC Vedecké práce v zahraničných recenzovaných vedeckých zborníkoch, monografiách Slovakia / Jozef Lenč, 2019. [1] ŠTEFANČÍK, R., NÉMETHOVÁ, I., SERESOVÁ, T. Securitisation of Migration in the Language of Slovak Far-Right Populism. In: Migration Letters. 2021, 18(6), pp. 731-744. ISSN 1741-8984. Scopus
BEE Islamophobia in Slovakia : national report 2018. European islamophobia report 2018 [1] GRANČAYOVÁ, M., KAZHARSKI, A. The Slovakebab: Anti-Islam Agenda in Slovak Parliamentary Elections and Beyond. In: Politologický časopis. 2020, 3, s. 259-277. Scopus
BEF Unwelcome Foreigners: Muslims in Slovakia / Jozef Lenč. In: Muslims are: challenging stereotypes, changing perceptions [elektronický zdroj] = Muslims are: predsudky, mýty, bariéry a ako proti nim bojovať : conference reader : konferenčný zborník / editor Anna Bilá. - Bratislava : Nadácia otvorenej spoločnosti, 2017. - ISBN 978-80-89571-11-6. - s. 78-79. [1] KOVANIC, Martin. The construction of threats by intelligence agencies: analysing the language of official documents in Slovakia. In: Critical Studies on Terrorism. 2021, 14(1), s. 136. Scopus
BEF Unwelcome Foreigners: Muslims in Slovakia / Jozef Lenč. In: Muslims are: challenging stereotypes, changing perceptions [elektronický zdroj] = Muslims are: predsudky, mýty, bariéry a ako proti nim bojovať : conference reader : konferenčný zborník / editor Anna Bilá. - Bratislava : Nadácia otvorenej spoločnosti, 2017. - ISBN 978-80-89571-11-6. - s. 78-79. [1] FINDOR, A., et al. Who Should Be Given an Opportunity to Live in Slovakia? A Conjoint Experiment on Immigration Preferences. In: Journal of Immigrant & Refugee Studies. 2021. DOI 10.1080/15562948.2021.1902597. Scopus
Slovakia / Jozef Lenč, 2022. - Kategória do roku 2021 AEC.In: Yearbook of Muslims in Europe. Volume 13 / edited by Stephanie Mussig, Egdunas Račius, Samim Akgönül. - 1. vyd. - Leiden : Brill, 2022. - ISBN 978-90-04-50353-3. - ISSN 1877-1432, s. 587-599.
2022 [01] VEKONY, D., ILIYASOV, M., RAČIUS, E. Dynamics in state-religion relations in postcommunist Central Eastern Europe and Russia. In: Religion, State & Society. 2022, 50(4), s. 415-435. ISSN 0963-7494. WoS, Scopus
APVV-17-0064 Analýza multidimenzionálnej podoby trans- a post-humanizmu / člen výskumného kolektívu / Časové rozpätie projektu: 2018 – 2022 / Opis projektu: Hlavným cieľom projektu je viacrozmerný transdisciplinárny výskum vzájomných dynamických vzťahov týkajúcich sa problematiky editovania ľudských génov a posthumanizmu v piatich výskumných doménach: biológia-biotechnológia, filozofická reflexia, (bio)etická reflexia, biopolitická analýza a demokratizácia vedy, umenie a kultúra. Konkrétne sa projekt zameriava na filozofickú reflexiu koncepcie trans-a posthumanizmu s dôrazom na editovanie ľudského genómu v línii zárodočných buniek vo vzťahu k ľudskej prirodzenosti, genetickému determinizmu a estetickej transformácii ľudského tela. Problematiku transformácie ľudského biologického druhu H. sapiens projekt analyzuje v kontexte sporov medzi realistickým verzus sociálno-konštruktivistickým chápaním biologickej kategorizácie. Na úrovni bioetickej a biopolitickej repredseflexie projekt analyzuje dopady trans- a posthumanistickej modifikácie ľudského genómu na spoločnosť, na jej politické inštitúcie a regulačné schopnosti, na proces demokratizácie vedy a fenomén biohackingu. V kultúrnej a umeleckej rovine sa projekt zameriava na analýzu umeleckého stvárnenia trans- a posthumanizmu v antiutopických literárnych, novomediálnych, filmových a televíznych science-fiction dielach. Súčasťou je aj analýza metaforického jazyka molekulárnych genetikov najnovšie reprezentovaná termínom "editovania génov".
SSH Research Council of Canada 435-2017-0061 Islamophobia in the East of the European Union / člen riešiteľského kolektívu / Project description: A worrying degree of Islamophobia in the eastern, formerly communist‐ruled parts of the European Union has been reported in the scholarly press and especially in the media. The region has displayed consistent opposition by political parties and citizen groups to Muslim migrants, including refugees to the European Union, though few have settled there as opposed to western Europe. The target of our study are the so‐called "Visegrad Four" (V4) countries (Poland, Czech Republic, Slovakia, and Hungary) and eastern Germany. In the V4 countries, disagreement with EU directives on immigration has been voiced by the ruling parties and the government, employing rhetoric that sometimes resembles that of the far‐right fringe both in the East and the West. This opposition is threatening cohesion within the EU on its eastern flank, at a time when it is already damaged by the exit of Great Britain and the threat of exit by Greece. Thus Islamophobia in the region may have important consequences for the future of Europe. Studying Islamophobia in a region where daily experience with Muslims is rare provides an opportunity to reveal, more sharply than elsewhere, how anti‐Muslim prejudice may arise independently of local experience, masking local concerns by a racist and xenophobic rhetoric. Identifying those concerns is the main aim of the proposed study. / Termín: 2017 – 2022
INTERREG V‐A SK‐CZ/2016/01 Spoločný vzdelávací program cezhraničného exkurzného vyučovania / člen riešiteľského kolektívu / Doba trvania: 2018 – 2020 / Anotácia: Cieľom je vytvoriť spoločný predmet „Exkurzné vyučovanie“, ktorý by bol súčasťou predmetovej ponuky na Pedagogickej fakulte MU Brno a Filozofickej fakulte UCM Trnava. Predmet by bol určený pre študentov učiteľských kombinácií Výchovy k občianstvu/Občianskej výchovy v kombináciách. Študenti oboch univerzít by absolvovali spoločné exkurzné vyučovanie, ktoré by im priblížilo špecifiká regiónov Trnavského kraja a Juhomoravského kraja. Projekt by mal aj prípadnú propagačnú hodnotu pre zlepšenie atraktivity študijných odborov (občianska výchova, základy spoločenských vied, filozofia a aplikovaná filozofia). Hlavným prínosom by bola medzištátna a medziregionálna spolupráca využiteľná v rámci výučby Výchovy k občianstvu. Súčasťou plánovaného projektu je aj vytvorenie webového portálu propagujúceho uvedené kraje, a príprava propagačných a učebných materiálov.
APVV‐17‐0128 Komparácia jazykových stratégií pravicového populizmu (Nemecko ‐ Rakúsko ‐ Česko ‐ Slovensko): lexika – texty – diskurzy / člen riešiteľského kolektívu / Doba trvania projektu: 2018 – 2021 / Anotácia: Projekt sa venuje porovnávaniu jazykových špecifík a jazykových stratégií pravicových populistov na Slovensku, v Česku, Rakúsku a Nemecku. S týmto cieľom budú v úvodnej fáze projektu vytvorené korpusy s reprezentatívnym textovým materiálom. Na základe zozbieraného materiálu sa v nasledujúcom kroku identifikuje typická lexika. Vychádzajúc z analýzy textov a charakteristických diskurzov budú následne bližšie skúmané tematické a argumentačné stratégie pravicovo-populistických výrokov a prejavov. Dané výskumné kroky budú realizované najprv diferencovane pre jednotlivé skúmané krajiny a zistené výsledky budú následne porovnávané, čo umožní špecifikovať podobnosti a rozdiely medzi jazykovými stratégiami pravicových populistov v uvedených štyroch krajinách. Vďaka interdisciplinárnemu prístupu budú výsledky analýzy jazykových špecifík interpretované v širšom kontexte nielen politických a kultúrnych interakcií, ale aj psycho-sociálnych motívov a vzťahov. Z pedagogicko‐didaktického hľadiska budú výsledky výskumu vyhodnocované vzhľadom na ich ďalšiu využiteľnosť a možnosť transferu do oblasti výchovy a vzdelávania. Vďaka komplexnému zameraniu projektu majú výsledky výskumu prispieť k rozvoju kompetencie identifikovať a dekonštruovať jazykové stratégie pravicového populizmu
Názov projektu: Riešenie spoločenských ohrození v dôsledku pandémie ochorenia COVID-19
Prioritná os: 313010 - Podpora výskumu, vývoja a inovácií
Názov prijímateľa: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Sídlo prijímateľa: Námestie Jozefa Herdu 577/2, 917 01 Trnava
Kód projektu: 313011ASN4
Doba riešenia: marec 2020 - jún 2023
Miesto realizácie: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Financovanie projektu:
Celkové oprávnené výdavky: 3 201 735,18 €
Nenávratný finančný príspevok: 3 050 198,42 €
Stručný popis projektu:
Projekt má interdisciplinárny charakter, ktorý reaguje na výzvy spôsobené pandémiou COVID-19 v oblasti prírodných, zdravotníckych, sociálnych, humanitných a ekonomických vied. Integruje znalosti a zručnosti tvorivých pracovníkov UCM v Trnave a dáva odpovede na dva zásadné problémy: navýšenie kapacity infraštruktúry a ľudských zdrojov pre diagnostiku a zdravotnícku pomoc v reálnom čase a riešenie vážnych sociálnych problémov v dôsledku izolácie jednotlivcov populácie.
Projekt umožní vybaviť modernou experimentálnou výskumnou infraštruktúrou Virologické laboratórium využiteľné v prípade ďalších vĺn pandémie aj na diagnostiku, umožní vybudovať Laboratórium virtuálnej fyzioterapie pre realizáciu fyzioterapie vo virtuálnej realite, Výskumné centrum pre krízové riadenie, Centrum pre výskum dopadov sociálnej odlúčenosti, Pracovisko psychologickej intervencie a Centrum pre bioetiku, ako súčastí Univerzitného vedeckého parku.
Projekt umožní stabilizovať existujúce a vytvoriť nové pracovné miesta výskumníkov.
SSH Research Council of Canada 435-2023-0331 Illiberal Discourses at the Periphery: Eastern and Southern Europe / člen riešiteľského kolektívu / Project description: The project aims to analyse the causes and impacts of the transformation of Central and Eastern European democracies to illiberal forms of government. The task in the project is to analyse the changes of the system in Slovakia, especially in the context of the attitudes of political parties that tend to illiberal democracy. / Termín: 2024 - 2025
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
predseda | Akademický senát UCM | 2013, 2018-2021 |
predseda | Akademický senát FF UCM | 2012-2015, 2018 - trvá |
člen | Slovenská spoločnosť pre regionálnu politiku pri SAV | 2002 - trvá |
posudzovateľ projektov KEGA a VEGA | Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky | 2015 - trvá |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Sallahudin University | Erbil (Irak) | marec 2019 | Erasmus K-107 |
Sallahudin University | Erbil (Irak) | október 2019 | Erasmus K-107 |
29 Mayis Universitesi Istanbul | Istanbul (Turecko) | 10. marec 2024 - 16. marec 2024 | Erasmus+ |
Jihočeská Univerzita v Českých Budějoviciach | České Budějovice | 3. november 2024 - 9. november 2024 | Erasmus + |
Organizácia diskusných podujatí v Trnave (Malý Berlín) pre verejnosť venovaných propagácii modernej filozofie s názvom : SCI-FI filozofia
Organizovanie a účasť na prednáškach na stredných školách v rámci Slovenskej republiky.
Realizácia prednášok pre Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky.
Účasť na webinári: Slovakia-EC-OECD project “Improving Higher Education in Slovakia” (marec 2021)
Účasť na mentoringu stredoškolákov v rámci projektu Inštitútu pre udržateľnú demokraciu : Mentoring Create & Govern (január – máj 2021)
Účasť na on-line konferencii: Muslim religious discourse and the epistemological challenge of modernity (Czech Academy of Science; Prague, 24. June 2021)