Meno:
|
doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD., univ. prof. | |
Email:
|
mariana.sirotova@ucm.sk | |
Homepage:
|
http:// | |
Fakulta/Univerzita:
|
FF UCM
-
Filozofická fakulta UCM
|
|
Pracovisko:
|
KPED
-
Katedra pedagogiky
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
výskumný pracovník | Akadémia PZ SR | 1995 - 1997 |
Odborný asistent | Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta UCM v Trnave | 1997-2015 |
Docent | Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta UCM v Trnave | 2015 - 2020 |
Profesor | Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta UCM v Trnave | 2020 až súčasnosť |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Kurz vysokoškolskej pedagogiky | Pedagogická fakulta Univerzity Karlovej v Prahe, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání | 2006 |
ECDL (European Computer Driving Licence) | Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave | 2008 |
Školenie MS Teams | Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave | 2022 |
Workshop I, II. - rozvoj profesijných kompetencií vysokoškolských učiteľov | Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave | 2022,2023 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Inkluzívna a špeciálna pedagogika | učiteľstvo a pedagogické vedy | 2 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Pedagogická prax I., Pedagogická prax II., Pedagogická prax III. | učiteľstvo a pedagogické vedy | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science | |
Pedagogika v učiteľskej praxi | učiteľstvo a pedagogické vedy | 2 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Metódy práce s problémovými žiakmi | učiteľstvo a pedagogické vedy | 2 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Seminár z inkluzívnej a zo špeciálnej pedagogiky | učiteľstvo a pedagogické vedy | 2 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Kolokviálna skúška z učiteľského základu | učiteľstvo a pedagogické vedy | 1 a 2 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Záverečná práca s obhajobou | učiteľstvo a pedagogické vedy | 1 a 2 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Metodika práce pedagogického asistenta | učiteľstvo a pedagogické vedy | 1 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Pedagogická prax | učiteľstvo a pedagogické vedy | 1 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Stratégie a metódy rozvoja osobnosti a Seminár zo stratégií a metód rozvoja osobnosti | učiteľstvo a pedagogické vedy | 1 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
V.2.a - Názov študijného programu | V.2.b - Stupeň | V.2.c - Študijný odbor |
---|---|---|
Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii, Učiteľstvo anglického jazyka a literatúry, Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry v kombinácii, Učiteľstvo ruského jazyka a literatúry v kombinácii, Učiteľstvo histórie v kombinácii, Učiteľstvo výchovy k občianstvu v kombinácii | 1 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii, Učiteľstvo anglického jazyka a literatúry, Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry v kombinácii, Učiteľstvo ruského jazyka a literatúry v kombinácii, Učiteľstvo histórie v kombinácii, Učiteľstvo výchovy k občianstvu v kombinácii | 2 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Sociálna pedagogika (PVP) | učiteľstvo akademických predmetov | 1 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Pedagogika zdravia (PVP) | učiteľstvo akademických predmetov | 1 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Výchovné problémy v škole (PVP) | učiteľstvo akademických predmetov | 1 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
Vysokoškolská pedagogika - teória a edukačná prax | systematická filozofia, ruský jazyk a kultúra v odbornej komunikácii, nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii, etnológia a mimoeurópske štúdiá, všeobecná a experimentálna psychológia, pomocné vedy historické | 3 | lingvistika, historické vedy, filozofia, psychológia |
Propedeutika do VŠ | celofakultný predmet/všetky ŠP FF UCM | 1 | celofakultný predmet/všetky ŠO FF UCM |
Seminár k záverečnej práci I. a II. | učiteľstvo akademických predmetov | 1 a 2 | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
AAA Serious Games in University Education of Future Teachers / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková, Marián Hosťovecký. - 1. vyd. - Berlin : Peter Lang, 2021. - 213 s. - (Erziehungskonzeptionen und Praxis ; Volume 85). - ISBN 978-3-631-84579-0, 978-3-631-84832-6 (online). - ISSN 0723-7464.
ADM Child-rearing practices in Slovakia - A comparative study / Krzysztof Rubacha, Mariana Sirotova. In: The New Educational Review. - ISSN 1732-6729. - Vol. 40, no. 2 (2015) pp. 17-25.
ADM The Sense of Didactic and General Self-efficacy in Literature Teachers in Poland and Slovakia / Krzysztof Rubacha, Mariana Sirotová. In: The New Educational Review. - ISSN 1732-6729. - Roč. 55, č. 1 (2019), s. 256-262.
AAB Vysokoškolský učiteľ v edukačnom procese / Mariana Sirotová; recenzenti: Erich Petlák, Jiří Semrád. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2014. - 167 s. - ISBN 978-80-8105-563-8.
ACB Pedagogická prax v pregraduálnej príprave učiteľov / Mariana Sirotová; recenzenti: Júlia Ivanovičová, Eva Frýdková. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2015. - 127 s. - ISBN 978-80-8105-648-2.
AAA Serious Games in University Education of Future Teachers / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková, Marián Hosťovecký. - 1. vyd. - Berlin : Peter Lang, 2021. - 213 s. - (Erziehungskonzeptionen und Praxis ; Volume 85). - ISBN 978-3-631-84579-0, 978-3-631-84832-6 (online). - ISSN 0723-7464.
V1 Vedecký výstup publikačnej činnosti ako celok
Poradenstvo a podpora wellbeingu študenstva vo vysokoškolskej edukácii / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková, Tímea Šeben Zaťková ; recenzentky: Marianna Müller De Morais, Jitka Lorenzová. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2024. - Kategória do roku AAB. - 186 s. [print]. - ISBN 978-80-572-0455-8.
V3 Vedecký výstup publikačnej činnosti z časopisu
Teachers in the Private and Public Spheres: Ethical Orientations in Educational Interactions / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková, Krzysztof Mariusz Rubacha, Ksiazek Ewelina, 2023. - Kategória do roku 2021 ADM.
In: Journal of education culture and society = JECS = JECS. - ISSN 2081-1640, Roč. 14, č. 1 (2023), s. 76-84 [online].
V2 Vedecký výstup publikačnej činnosti ako časť editovanej knihy alebo zborníka
Slovak Citizenship Culture According to the National Ideology of Slovakian University Students / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková, 2024. - Kategória do roku 2021 ABC. Kapitola je indexovaná v Scopus. In: Citizenship, Culture and Coexistence: Trends and Dynamics / edited by Clara Ines Pardo Martinez, Alexander Cotte Poveda. - 1. vyd. - Boca Raton : Taylor & Francis Group. CRC Press, 2024. - ISBN 9781040043240. DOI DOI 10.1201/9781003326502, s. 22-40.
V3 Vedecký výstup publikačnej činnosti z časopisu
University students' reflection on chosen characteristics of national populism in Slovakia / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková, 2022. - Kategória do roku 2021 ADM. In: Journal of Education Culture and Society. - ISSN 2081-1640, Roč. 13, č. 1 (2022), s. 341-349 [online].
ADM Educational Self-Efficacy in Teachers of Various Ethical Orientations. The Slovak Research / Krzysztof Rubacha, Mariana Sirotova, Mariola Chomczyńska-Rubacha. In: The New Educational Review. - ISSN 1732-6729. - Vol. 43, no. 1 (2016), pp. 193-200.
Ohlasy: 2018[2] BITOKOVA, S.Kh., et al. Learning English language and culture through idioms: a case study at Kabardino-Balkarian State University. In: XLinguae. 2018, vol. 11, iss. 3, pp. 28-37. ISSN 1337-8384.
ADM Child-rearing practices in Slovakia - A comparative study / Krzysztof Rubacha, Mariana Sirotova. In: The New Educational Review. - ISSN 1732-6729. - Vol. 40, no. 2, pp. 17-25. Ohlasy: 2016 [2] PISONOVA, Maria. Philosophical Explication of Requirements on the Process of Education - Novelty or Relic? In: XLinguae Journal. 2016, vol. 9, iss. 1, p. 90. ISSN 1337-8384.
ADN Multicultural society from view of university students / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková. In: Journal of Language and Cultural Education. - ISSN 1339-4045. - Vol. 4, iss. 3 (2016), pp. 32-45. Ohlasy: 2019[2] DANEK, Ján. Philosophical and societal elements of human upbringing. In: XLinguage. 2019, 12(4), s. 75. ISSN 1337-8384.
AFC Casual attributes of university students and their preferences in the process of evaluation of their learning activity results / Mariana Sirotová. In: Procedia - Social and Behavioral Sciences [elektronický zdroj] . - ISSN 1877-0428. - Vol. 174 (2015), s. 2361-2367 [online]. - Popis urobený: 19. 6. 2015. - Spôsob prístupu: http://www.journals.elsevier.com/procedia-social-and-behavioral. Ohlasy: 2018 [1] Learning strategies in Colombian university students / Fonseca, I., Jiménez, M.B. In: ACM International Conference Proceeding Series. 2018, s. 231-234. ISBN 9781450365178.
AFC Casual attributes of university students and their preferences in the process of evaluation of their learning activity results / Mariana Sirotová. In: Procedia - Social and Behavioral Sciences [elektronický zdroj] . - ISSN 1877-0428. - Vol. 174 (2015), s. 2361-2367 [online]. - Popis urobený: 19. 6. 2015. - Spôsob prístupu: http://www.journals.elsevier.com/procedia-social-and-behavioral. Ohlasy: 2018[1] BONCEA, R., ZAMFIROIU, A., MITAN, E. PROPOSING ALGORITHM TO IMPROVE STUDENT EVALUATION PROCESS In: EDULEARN18: 10TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION AND NEW LEARNING TECHNOLOGIES, 2018. pp. 5799-5805. ISBN 978-84-09-02709-5.
KEGA 015UCM-4/2018 Pedagogická prax vysokoškolských študentov s podporou virtuálnej dimenzie, zodpovedný riešiteľ, časové rozpätie projektu: 2018 - 2020, Projekt bol zameraný na vytvorenie a verifikáciu výučbového softvéru, ktorý bude slúžiť v procese prípravy študenta na realizáciu pedagogickej praxe. Vzhľadom na medziodborové zameranie projektu bol riešiteľský tím zložený z vysokoškolských učiteľov z Katedry pedagogiky FF UCM a Katedry aplikovanej informatiky a matematiky FPV UCM v Trnave. Hlavným cieľom projektu bola identifikácia najčastejších pedagogických javov a situácií, s ktorými sa študent počas pedagogickej praxe stretáva, spracovanie identifikovaných javov do podoby počítačovej edukačnej hry a jej následná verifikácia prostredníctvom kváziexperimentu technikou rotácie faktorov. Výstupom projektu je počítačová edukačná hra, konferencia EDUCOM 2020, Zborník vedeckých štúdií Pedagogica Actualis XII : aktuálne trendy pedagogickej praxe v pregraduálnej príprave / editor: Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2020. - ISBN 978-80-572-0066-6. a AAA vedecká momgrafia Mariana Sirotová –Veronika Michvocíková – Marián Hosťovecký. 2020 Supervised teaching practice of university students in virtual dimension ISBN 978-3-631-84579-0. momentálne v tlači, publikácia by mala byť dodaná v marci 2021 a vedecké štúdie v databázovaných časopisoch napr. ADN
The importance of supervised practice teaching in university study of university students - future teachers of Slovak and foreign languages = Význam pedagogickej praxe v pregraduálnej príprave učiteľov slovenského jazyka a cudzích jazykov / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková. In: XLinguae : European Scientific Language Journal. - ISSN 1337-8384. - Roč. 12, č. 3 (2019), s. 228-239. Prijatá vedecká štúdia Sirotová, M. a Michvocíková,V. VIRTUAL REALITY – PART OF SUPERVISED TEACHING PRACTICE FOR UNIVERSITY STUDENTS – FUTURE TEACHERS? v časopise European Journal of Contemporary Education. Predpoklad vydania marec 2021.
APVV-22-0221 Manipulatívne reprezentácie v časoch krízy: Jazykové stratégie konšpiračných teórií a alternatívnych právd v nemeckom a slovenskom jazykovom priestore, člen riešiteľského kolektívu, časové rozpätie projektu: 2023 – 2026, Projekt je venovaný skúmaniu lingvistických stratégií konšpiračných teórií a alternatívnych právd. Prvým zásadným cieľom projektu je vytvorenie platných a reprezentatívnych korpusov textov na tieto témy z elektronických médií, najmä zo sociálnych sietí. Analýza lexiky bude vychádzať z daného korpusového materiálu. Účelom je ineditikovať lexiku (vrátane frazeologických jednotiek) typickú pre konšpiračné teórie a alternatívne fakty. Určený materiál bude zoskupený podľa viacerých relevantných kritérií (slovný druh, tematická referencia, pragmatickopersuasívna funkcia) a tým okrem iného zaradený do tematických okruhov. Ďalej sa určia príznakové slová, ako sú napr. vlajkové a stigmatizujúce slová, ktoré majú osobitný význam v konšpiračnom diskurze. Výsledky analyzované v rámci nemeckej jazykovej oblasti budú porovnané so slovenskou jazykovou oblasťou. Typické argumentačné vzorce budú indetifikované na základe komplexnej textovej analýzy. Charakteristické diskurzy, v ktorých sa objavujú konšpiračné teórie a alternatívne pravdy, možno skúmať a pochopiť na základe hĺbkových analýz diskurzu a porovnania špecifických diskurzov z pohľadu viacerých interdisciplinárnych aspektov. Na základe tohto porovnania bude možné poukázať na podobnosti a rozdiely šírenia konšpiračných teórií a alternatívnych právd v rôznych kultúrnych kontextoch. Významným aspektom celého výskumu je preto mulidisciplinárny prístup. Výsledky projektu budú prezentované nielen komplexne vo viacerých článkoch v databázovaných a recenzovaných časopisoch, ale predovšetkým v kolektívnej monografii. Výsledky výskumu môžu poslúžiť vedeckej verejnosti v rôznych odboroch tak na Slovensku, ako aj v medzinárodnom kontexte ako východisko pre ďalšiu vedeckú diskusiu.
APVV-17-0128 Komparácia jazykových stratégií pravicového populizmu (Nemecko - Rakúsko - Česko - Slovensko): lexika – texty – diskurzy, člen riešiteľského kolektívu, časové rozpätie projektu: 2018 - 2021, Projekt sa venuje porovnávaniu jazykových špecifík a jazykových stratégií pravicových populistov na Slovensku, v Česku, Rakúsku a Nemecku. S týmto cieľom budú v úvodnej fáze projektu vytvorené korpusy s reprezentatívnym textovým materiálom. Na základe zozbieraného materiálu sa v nasledujúcom kroku identifikuje typická lexika. Z pedagogicko-didaktického hľadiska budú výsledky výskumu vyhodnocované vzhľadom na ich ďalšiu využiteľnosť a možnosť transferu do oblasti výchovy a vzdelávania. Vďaka komplexnému zameraniu projektu majú výsledky výskumu prispieť k rozvoju kompetencie identifikovať a dekonštruovať jazykové stratégie pravicového populizmu. Jedným z výstupov projektu bude aj vytvorenie vysokoškolskej učebnice Sirotová, M. - Michvocíková, V. a kol. 2021. Fenomén pravicového populizmu v edukačnej realite. UCM: Trnava, ISBN 978-80-572-0123-6.
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
prorektorka pre rozvoj a investičnú činnosť UCM v Trnave | Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave | 1997-2000 |
vedúca katedry pedagogiky FF UCM v Trnave | Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Filozofická fakulta | 2004 - 2022 |
prodekanka pre rozvoj a akreditácie FF UCM v Trnave | Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Filozofická fakulta | 2011 - 2022 |
dekanka FF UCM v Trnave | Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Filozofická fakulta | 2022 po súčasnosť |
členka a podpredsedníčka Predsedníctva Rady vysokých škôl pri MŠVV SR | Rada vysokých škôl pri MŠVV SR | člen 1999-2019, podpredsedníčka 2015 - 2019 |
členka SPS SAV | Slovenská pedagogická spoločnosť pri SAV | člen 2002 - 2012 |
vedúca sekcie vysokoškolskej pedagogiky Slovenskej pedagogickej spoločnosti pri SAV | Slovenská pedagogická spoločnosť pri SAV | 2008-2012 |
recenzentka časopisu Przeglad badaň edukacyjnych | Univerzita M. Koperníka Toruň, Poľsko | 2016 po súčasnosť |
Výkonná redaktorka časopis The scientific educational journal (PEGAS Journal) | www.pegasjournal.eu | 2018-2023 |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Katedra sociálnej pedagogiky - Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové | Univerzita Hradec Králové Pedagogická fakulta, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové III | 14.5.2007 - 18.5.2007 | prednáškový pobyt - špeciálna pedagogika |
Katedra andragogiky - Univerzita Jána Amosa Komenského v Prahe | Univerzita Jána Amosa Komenského v Prahe, Katedra andragogiky, Roháčova 63, Praha 3, 130 00 | 31.3.2008 - 4.4. 2008 | prednáškový pobyt - aktuálne otázky pedagogiky |
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání - Pedagogická fakulta Univerzity Karlovej v Prahe | Pedagogická fakulta Univerzity Karlovej v Prahe, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, Myslíkova 7, 110 00, Praha 1 | 7.5.2011 - 9.5. 2011 5.5.2012 - 7.5.2012 | pozvaná prednáška v doktorandskom kurze - vysokoškolská pedagogika |
Facultad de Educación a Distancia - Universidad de la Habana | Facultad de Educación a Distancia - Universidad de la Habana, Paseo del Malecón, La Habana, Ciudad de la Habana Cuba | 1.9.2014 – 15.9.2014 | študijný pobyt v rámci projektu ITMS: 26110230104 Podpora rozvoja ľudských zdrojov vo výskume a vývoji na FF UCM v Trnave |
Facultat de Educación UCM - Madrid, Španielsko | Facultat de Educación UCM - Calle Rector Royo-Villanova, 28040 MADRID Madrid, Espaňa | 22.2.2015 - 28.2.2015 | študijný pobyt v rámci projektu ITMS: 26110230104 Podpora rozvoja ľudských zdrojov vo výskume a vývoji na FF UCM v Trnave |
České vysoké učení technické, Masarykuv ústav vyšších studií, Praha | České vysoké učení technické, Masarykuv ústav vyšších studií, Kolejní 2637, 160 00 Praha 6-Dejvice, Česko | 16.4.2018 – 20.4.2018 | Erasmus+ |
Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova | Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, Celetná 20, 116 42 Praha 1, Česká republika | 14.11.2018- 17.11.2018 | Erasmus+ |
Akademia Ignatianum w Krakowie, Poľsko | Akademia Ignatianum w Krakowie, ul. Kopernika 26, 31-501 Kraków, Poland | 27.2.2019 – 1.3.2019 | Erasmus+ |
České vysoké učení technické, Masarykuv ústav vyšších studií, Praha | České vysoké učení technické, Masarykuv ústav vyšších studií, Kolejní 2637, 160 00 Praha 6-Dejvice, Česká republika | 8.4.2019 – 12.4.2019 | Erasmus+ |
Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Poľsko | Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń, Poľsko | 13.5.2023 - 19-5.2023 | Erasmus+ |
organizačná a vedecká garantka Doplňujúceho pedagogického štúdia na FF UCM v Trnave