UCM
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno:
doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD., univ. prof.
Email:
mariana.sirotova@ucm.sk
Homepage:
http://
Fakulta/Univerzita:
FF UCM - Filozofická fakulta UCM
Pracovisko:
KPED - Katedra pedagogiky

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Sirotová
I.2 - Meno
Mariana
I.3 - Tituly
doc., Mgr. PhD.
I.4 - Rok narodenia
1972
I.5 - Názov pracoviska
Filozofická fakulta UCM v Trnave, Katedra pedagogiky
I.6 - Adresa pracoviska
Nám. J. Herdu 2, Trnava 917 01
I.7 - Pracovné zaradenie
profesor
I.8 - E-mailová adresa
mariana.sirotova@ucm.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&name=Mariana&surname=Sirotova&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
0000-0003-1599-9702

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Pedagogická fakulta Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
1995
II.c - Odbor a program
Pedagogika
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Pedagogická fakulta Univerzita Komenského v Bratislave
II.b - Rok
2005
II.c - Odbor a program
Pedagogika
II.4 - Titul docent
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Pedagogická fakulta Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
II.b - Rok
2015
II.c - Odbor a program
Pedagogika
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
výskumný pracovník Akadémia PZ SR 1995 - 1997
Odborný asistent Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta UCM v Trnave 1997-2015
Docent Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta UCM v Trnave 2015 - 2020
Profesor Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta UCM v Trnave 2020 až súčasnosť

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Kurz vysokoškolskej pedagogiky Pedagogická fakulta Univerzity Karlovej v Prahe, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání 2006
ECDL (European Computer Driving Licence) Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave 2008
Školenie MS Teams Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave 2022
Workshop I, II. - rozvoj profesijných kompetencií vysokoškolských učiteľov Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave 2022,2023

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
Inkluzívna a špeciálna pedagogika učiteľstvo a pedagogické vedy 2 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Pedagogická prax I., Pedagogická prax II., Pedagogická prax III. učiteľstvo a pedagogické vedy učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Pedagogika v učiteľskej praxi učiteľstvo a pedagogické vedy 2 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Metódy práce s problémovými žiakmi učiteľstvo a pedagogické vedy 2 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Seminár z inkluzívnej a zo špeciálnej pedagogiky učiteľstvo a pedagogické vedy 2 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Kolokviálna skúška z učiteľského základu učiteľstvo a pedagogické vedy 1 a 2 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Záverečná práca s obhajobou učiteľstvo a pedagogické vedy 1 a 2 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Metodika práce pedagogického asistenta učiteľstvo a pedagogické vedy 1 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Pedagogická prax učiteľstvo a pedagogické vedy 1 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Stratégie a metódy rozvoja osobnosti a Seminár zo stratégií a metód rozvoja osobnosti učiteľstvo a pedagogické vedy 1 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.2.a - Názov študijného programu V.2.b - Stupeň V.2.c - Študijný odbor
Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii, Učiteľstvo anglického jazyka a literatúry, Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry v kombinácii, Učiteľstvo ruského jazyka a literatúry v kombinácii, Učiteľstvo histórie v kombinácii, Učiteľstvo výchovy k občianstvu v kombinácii 1 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii, Učiteľstvo anglického jazyka a literatúry, Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry v kombinácii, Učiteľstvo ruského jazyka a literatúry v kombinácii, Učiteľstvo histórie v kombinácii, Učiteľstvo výchovy k občianstvu v kombinácii 2 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
2
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
4
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
1
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
49
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
23
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
3
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
Sociálna pedagogika (PVP) učiteľstvo akademických predmetov 1 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Pedagogika zdravia (PVP) učiteľstvo akademických predmetov 1 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Výchovné problémy v škole (PVP) učiteľstvo akademických predmetov 1 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
Vysokoškolská pedagogika - teória a edukačná prax systematická filozofia, ruský jazyk a kultúra v odbornej komunikácii, nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii, etnológia a mimoeurópske štúdiá, všeobecná a experimentálna psychológia, pomocné vedy historické 3 lingvistika, historické vedy, filozofia, psychológia
Propedeutika do VŠ celofakultný predmet/všetky ŠP FF UCM 1 celofakultný predmet/všetky ŠO FF UCM
Seminár k záverečnej práci I. a II. učiteľstvo akademických predmetov 1 a 2 učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
172
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
58
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
7
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
7
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
240
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
29
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
25
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
17
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
3
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
3
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti

AAA Serious Games in University Education of Future Teachers / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková, Marián Hosťovecký. - 1. vyd. - Berlin : Peter Lang, 2021. - 213 s. - (Erziehungskonzeptionen und Praxis ; Volume 85). - ISBN 978-3-631-84579-0, 978-3-631-84832-6 (online). - ISSN 0723-7464.

ADM Child-rearing practices in Slovakia - A comparative study / Krzysztof Rubacha, Mariana Sirotova. In: The New Educational Review. - ISSN 1732-6729. - Vol. 40, no. 2 (2015) pp. 17-25.

ADM The Sense of Didactic and General Self-efficacy in Literature Teachers in Poland and Slovakia / Krzysztof Rubacha, Mariana Sirotová. In: The New Educational Review. - ISSN 1732-6729. - Roč. 55, č. 1 (2019), s. 256-262.

AAB Vysokoškolský učiteľ v edukačnom procese / Mariana Sirotová; recenzenti: Erich Petlák, Jiří Semrád. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2014. - 167 s. - ISBN 978-80-8105-563-8.

ACB Pedagogická prax v pregraduálnej príprave učiteľov / Mariana Sirotová; recenzenti: Júlia Ivanovičová, Eva Frýdková. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2015. - 127 s. - ISBN 978-80-8105-648-2.

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov

AAA Serious Games in University Education of Future Teachers / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková, Marián Hosťovecký. - 1. vyd. - Berlin : Peter Lang, 2021. - 213 s. - (Erziehungskonzeptionen und Praxis ; Volume 85). - ISBN 978-3-631-84579-0, 978-3-631-84832-6 (online). - ISSN 0723-7464.

V1 Vedecký výstup publikačnej činnosti ako celok

Poradenstvo a podpora wellbeingu študenstva vo vysokoškolskej edukácii / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková, Tímea Šeben Zaťková ; recenzentky: Marianna Müller De Morais, Jitka Lorenzová. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2024. - Kategória do roku AAB. - 186 s. [print]. - ISBN 978-80-572-0455-8.

V3 Vedecký výstup publikačnej činnosti z časopisu

Teachers in the Private and Public Spheres: Ethical Orientations in Educational Interactions / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková, Krzysztof Mariusz Rubacha, Ksiazek Ewelina, 2023. - Kategória do roku 2021 ADM.

In: Journal of education culture and society = JECS = JECS. - ISSN 2081-1640, Roč. 14, č. 1 (2023), s. 76-84 [online].



V2 Vedecký výstup publikačnej činnosti ako časť editovanej knihy alebo zborníka

Slovak Citizenship Culture According to the National Ideology of Slovakian University Students / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková, 2024. - Kategória do roku 2021 ABC. Kapitola je indexovaná v Scopus. In: Citizenship, Culture and Coexistence: Trends and Dynamics / edited by Clara Ines Pardo Martinez, Alexander Cotte Poveda. - 1. vyd. - Boca Raton : Taylor & Francis Group. CRC Press, 2024. - ISBN 9781040043240. DOI DOI 10.1201/9781003326502, s. 22-40.

V3 Vedecký výstup publikačnej činnosti z časopisu

University students' reflection on chosen characteristics of national populism in Slovakia / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková, 2022. - Kategória do roku 2021 ADM. In: Journal of Education Culture and Society. - ISSN 2081-1640, Roč. 13, č. 1 (2022), s. 341-349 [online].

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti

ADM Educational Self-Efficacy in Teachers of Various Ethical Orientations. The Slovak Research / Krzysztof Rubacha, Mariana Sirotova, Mariola Chomczyńska-Rubacha. In: The New Educational Review. - ISSN 1732-6729. - Vol. 43, no. 1 (2016), pp. 193-200.

Ohlasy: 2018[2] BITOKOVA, S.Kh., et al. Learning English language and culture through idioms: a case study at Kabardino-Balkarian State University. In: XLinguae. 2018, vol. 11, iss. 3, pp. 28-37. ISSN 1337-8384.

ADM Child-rearing practices in Slovakia - A comparative study / Krzysztof Rubacha, Mariana Sirotova. In: The New Educational Review. - ISSN 1732-6729. - Vol. 40, no. 2, pp. 17-25. Ohlasy: 2016 [2] PISONOVA, Maria. Philosophical Explication of Requirements on the Process of Education - Novelty or Relic? In: XLinguae Journal. 2016, vol. 9, iss. 1, p. 90. ISSN 1337-8384.

ADN Multicultural society from view of university students / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková. In: Journal of Language and Cultural Education. - ISSN 1339-4045. - Vol. 4, iss. 3 (2016), pp. 32-45. Ohlasy: 2019[2] DANEK, Ján. Philosophical and societal elements of human upbringing. In: XLinguage. 2019, 12(4), s. 75. ISSN 1337-8384.

AFC Casual attributes of university students and their preferences in the process of evaluation of their learning activity results / Mariana Sirotová. In: Procedia - Social and Behavioral Sciences [elektronický zdroj] . - ISSN 1877-0428. - Vol. 174 (2015), s. 2361-2367 [online]. - Popis urobený: 19. 6. 2015. - Spôsob prístupu: http://www.journals.elsevier.com/procedia-social-and-behavioral. Ohlasy: 2018 [1] Learning strategies in Colombian university students / Fonseca, I., Jiménez, M.B. In: ACM International Conference Proceeding Series. 2018, s. 231-234. ISBN 9781450365178.

AFC Casual attributes of university students and their preferences in the process of evaluation of their learning activity results / Mariana Sirotová. In: Procedia - Social and Behavioral Sciences [elektronický zdroj] . - ISSN 1877-0428. - Vol. 174 (2015), s. 2361-2367 [online]. - Popis urobený: 19. 6. 2015. - Spôsob prístupu: http://www.journals.elsevier.com/procedia-social-and-behavioral. Ohlasy: 2018[1] BONCEA, R., ZAMFIROIU, A., MITAN, E. PROPOSING ALGORITHM TO IMPROVE STUDENT EVALUATION PROCESS In: EDULEARN18: 10TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION AND NEW LEARNING TECHNOLOGIES, 2018. pp. 5799-5805. ISBN 978-84-09-02709-5.

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov

KEGA 015UCM-4/2018 Pedagogická prax vysokoškolských študentov s podporou virtuálnej dimenzie, zodpovedný riešiteľ, časové rozpätie projektu: 2018 - 2020, Projekt bol zameraný na vytvorenie a verifikáciu výučbového softvéru, ktorý bude slúžiť v procese prípravy študenta na realizáciu pedagogickej praxe. Vzhľadom na medziodborové zameranie projektu bol riešiteľský tím zložený z vysokoškolských učiteľov z Katedry pedagogiky FF UCM a Katedry aplikovanej informatiky a matematiky FPV UCM v Trnave. Hlavným cieľom projektu bola identifikácia najčastejších pedagogických javov a situácií, s ktorými sa študent počas pedagogickej praxe stretáva, spracovanie identifikovaných javov do podoby počítačovej edukačnej hry a jej následná verifikácia prostredníctvom kváziexperimentu technikou rotácie faktorov. Výstupom projektu je počítačová edukačná hra, konferencia EDUCOM 2020, Zborník vedeckých štúdií Pedagogica Actualis XII : aktuálne trendy pedagogickej praxe v pregraduálnej príprave / editor: Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2020. - ISBN 978-80-572-0066-6. a AAA vedecká momgrafia Mariana Sirotová –Veronika Michvocíková – Marián Hosťovecký. 2020 Supervised teaching practice of university students in virtual dimension ISBN 978-3-631-84579-0. momentálne v tlači, publikácia by mala byť dodaná v marci 2021 a vedecké štúdie v databázovaných časopisoch napr. ADN

The importance of supervised practice teaching in university study of university students - future teachers of Slovak and foreign languages = Význam pedagogickej praxe v pregraduálnej príprave učiteľov slovenského jazyka a cudzích jazykov / Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková. In: XLinguae : European Scientific Language Journal. - ISSN 1337-8384. - Roč. 12, č. 3 (2019), s. 228-239. Prijatá vedecká štúdia Sirotová, M. a Michvocíková,V. VIRTUAL REALITY – PART OF SUPERVISED TEACHING PRACTICE FOR UNIVERSITY STUDENTS – FUTURE TEACHERS? v časopise European Journal of Contemporary Education. Predpoklad vydania marec 2021.

APVV-22-0221 Manipulatívne reprezentácie v časoch krízy: Jazykové stratégie konšpiračných teórií a alternatívnych právd v nemeckom a slovenskom jazykovom priestore, člen riešiteľského kolektívu, časové rozpätie projektu: 2023 – 2026, Projekt je venovaný skúmaniu lingvistických stratégií konšpiračných teórií a alternatívnych právd. Prvým zásadným cieľom projektu je vytvorenie platných a reprezentatívnych korpusov textov na tieto témy z elektronických médií, najmä zo sociálnych sietí. Analýza lexiky bude vychádzať z daného korpusového materiálu. Účelom je ineditikovať lexiku (vrátane frazeologických jednotiek) typickú pre konšpiračné teórie a alternatívne fakty. Určený materiál bude zoskupený podľa viacerých relevantných kritérií (slovný druh, tematická referencia, pragmatickopersuasívna funkcia) a tým okrem iného zaradený do tematických okruhov. Ďalej sa určia príznakové slová, ako sú napr. vlajkové a stigmatizujúce slová, ktoré majú osobitný význam v konšpiračnom diskurze. Výsledky analyzované v rámci nemeckej jazykovej oblasti budú porovnané so slovenskou jazykovou oblasťou. Typické argumentačné vzorce budú indetifikované na základe komplexnej textovej analýzy. Charakteristické diskurzy, v ktorých sa objavujú konšpiračné teórie a alternatívne pravdy, možno skúmať a pochopiť na základe hĺbkových analýz diskurzu a porovnania špecifických diskurzov z pohľadu viacerých interdisciplinárnych aspektov. Na základe tohto porovnania bude možné poukázať na podobnosti a rozdiely šírenia konšpiračných teórií a alternatívnych právd v rôznych kultúrnych kontextoch. Významným aspektom celého výskumu je preto mulidisciplinárny prístup. Výsledky projektu budú prezentované nielen komplexne vo viacerých článkoch v databázovaných a recenzovaných časopisoch, ale predovšetkým v kolektívnej monografii. Výsledky výskumu môžu poslúžiť vedeckej verejnosti v rôznych odboroch tak na Slovensku, ako aj v medzinárodnom kontexte ako východisko pre ďalšiu vedeckú diskusiu.

APVV-17-0128 Komparácia jazykových stratégií pravicového populizmu (Nemecko - Rakúsko - Česko - Slovensko): lexika – texty – diskurzy, člen riešiteľského kolektívu, časové rozpätie projektu: 2018 - 2021, Projekt sa venuje porovnávaniu jazykových špecifík a jazykových stratégií pravicových populistov na Slovensku, v Česku, Rakúsku a Nemecku. S týmto cieľom budú v úvodnej fáze projektu vytvorené korpusy s reprezentatívnym textovým materiálom. Na základe zozbieraného materiálu sa v nasledujúcom kroku identifikuje typická lexika. Z pedagogicko-didaktického hľadiska budú výsledky výskumu vyhodnocované vzhľadom na ich ďalšiu využiteľnosť a možnosť transferu do oblasti výchovy a vzdelávania. Vďaka komplexnému zameraniu projektu majú výsledky výskumu prispieť k rozvoju kompetencie identifikovať a dekonštruovať jazykové stratégie pravicového populizmu. Jedným z výstupov projektu bude aj vytvorenie vysokoškolskej učebnice Sirotová, M. - Michvocíková, V. a kol. 2021. Fenomén pravicového populizmu v edukačnej realite. UCM: Trnava, ISBN 978-80-572-0123-6.

001UCM-2-1/202 Inovácia a digitalizácia doplňujúceho pedagogického štúdia a rozširujúceho štúdia, zodpovedný riešiteľ, časové rozpätie projektu: 2022-2023. : Cieľom FF UCM v Trnave je i naďalej realizovať kvalifikačné vzdelávanie v kategóriách: doplňujúce pedagogické štúdium (DPŠ) a rozširujúce štúdium (RŠ). Proces zosúlaďovania študijných programov (ŠP) s novými štandardmi SAA VŠ, ktorý sa v súčasnosti na UCM v Trnave realizuje, umožní implementovať podnety študentov, absolventov a zamestnávateľov aj do realizácie DPŠ a RŠ. Po ukončení procesu zosúlaďovania ŠP a získaní vnútornej univerzitnej akreditácie sa budú inovovať aj študijné plány v rámci poskytovaného kvalifikačného vzdelávania. Podnety budú zapracované aj do samotnej realizácie edukačného procesu, aby sa efektívnejšie zohľadňovali potreby praxe. Pedagogické laboratórium je potrebné vzhľadom k väčšiemu počtu študentov v kvalifikačnom vzdelávaní (v súčasnosti DPŠ 101 a RŠ 82) kapacitne rozšíriť. Súčasné usporiadanie klasického školského sedenia je potrebné zmeniť. Účastníci kvalifikačného vzdelávania, rovnako ako denní študenti, očakávajú aktívne výučbové prostredie, ktoré umožňuje interaktívnu edukáciu. Preto je potrebné vybaviť pedagogické laboratórium mobilnými školskými stoličkami, ktoré umožňujú jednak pohodlie, ale ponúkajú aj úložný priestor a promptnú zmenu zoskupovania študentov pri skupinovej práci alebo pri využívaní interaktívnych metód. Cieľom je zvýšiť kapacitu z 15 na 25 študentov, čo predpokladá aj doplnenie tabletov pre prácu s interaktívnou tabuľou a doplniť knižnicu pre existujúce i novovytvorené edukačné materiály. Počas pandémie bolo DPŠ a RŠ realizované v online priestore prostredníctvom webovej platformy MS Teams a Moodle. Vzhľadom na predpoklad, že by sa opätovne mohla situácia zhoršiť a realizácia DPŠ a RŠ by prešla do online priestoru, je cieľom FF UCM vytvoriť databázu elektronických interaktívnych edukačných materiálov, ktoré by umožnili účastníkom kvalifikačného vzdelávania efektívnu samostatnú prácu s okamžitou spätnou väzbou. V neposlednom rade je cieľom zvýšenie propagácie DPŠ a RŠ v rôznych typoch médií.
KEGA 004UCM-4/2022 Podpora zdravia a pohody študentov prostredníctvom inkluzívnej edukácie na terciárnom stupni, zodpovedný riešiteľ, časové rozpätie: 2022-2024. Zámerom projektu je získať nové poznatky o kvalite života súvisiace so zdravím (HRQOL-Health related quality of life) a pohody ("well-being") študentov, vrátane študentov so špecifickými potrebami v terciárnom vzdelávaní, najmä s ohľadom na inkluzívnu edukáciu a interakčný prístup vysokoškolských učiteľov. Inkluzívna univerzita (= univerzita uplatňujúca inkluzívny prístup) by mala fungovať ako prístupná, otvorená a dostupná inštitúcia s kooperujúcimi učiteľmi, ktorí zdieľajú spoločnú víziu. Jedným z dôvodov, prečo by univerzity mali smerovať k inkluzívnemu vzdelávaniu je skutočnosť, že kvalitu života študentov so znevýhodnením výrazne ovplyvňuje aj kvalita ich edukačného prostredia (fyzikálneho aj psychosociálneho). Personálne zdroje, úroveň pripravenosti a pedagogická erudovanosť vysokoškolských učiteľov sú kľúčovými faktormi úspešnej inkluzívnej edukácie na terciárnom stupni. Pripravenosť vysokoškolských učiteľov na vzdelávanie diverzifikovaných skupín študentov a ich inkluzívny prístup patria medzi najdôležitejšie požiadavky. Rozhodujúce sú najmä interpersonálne zručnosti, empatia a flexibilita, ale na druhej strane aj úroveň pedagogických kompetencií. V kontexte zvyšovania kvality vysokoškolského vzdelávania je na vysokých školách v SR všeobecne kreovaná vízia vytvárania podmienok a možností inkluzívneho vzdelávania a súčasne v ňom obsiahnutá potreba vytvorenia poradenstva, ktoré bude mať za úlohu poskytovať poradenské služby so zameraním na rôzne oblasti vysokoškolského štúdia a v konečnom dôsledku na zlepšenie uplatnenia sa na trhu práce. Predmetom riešenia projektu je študentské hodnotenie subjektívneho prežívania a kvality života súvisiacom so zdravím v kontexte terciárneho vzdelávania s cieľom skvalitnenia vysokoškolského vzdelávania pre študentov a podpory ich pohody, k čomu bude slúžiť aj tvorba metodických podkladov pre rozvoj podpory pre vysokoškolských študentov s primárnym akcentom na študentov so špecifickými potrebami. K uvedenému je nevyhnutné zabezpečiť okrem inkluzívneho prístupu učiteľov na vysokej škole súčasne aj možnosti "open source" (otvorené zdroje) metodických opôr pre prácu vysokoškolských učiteľov. V projekte bude realizovaný aplikovaný výskum, zameraný predovšetkým na kvalitu života súvisiacu so zdravím študentov, ich spokojnosť so životom a pohodu v kontexte terciárneho vzdelávania. Výsledky projektu prinesú nové prístupy a inovatívne poznatky z oblasti vysokoškolskej pedagogiky a budú postupne implementované do teórie a praxe vzdelávania študentov so špecifickými potrebami za účelom skvalitnenia vzdelávacieho prostredia, pripravenosti absolventov so špecifickými potrebami na pracovný trh, prepojenia teórie a praxe, pripravenosti vysokoškolských pedagógov na prácu so študentmi so znevýhodnením či špecifickou potrebou, a v neposlednom rade, za účelom zvýšenia kvality života súvisiaceho so zdravím študentov so špecifickými potrebami na vysokej škole.

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VII.a - Aktivita, funkcia VII.b - Názov inštitúcie, grémia VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia
prorektorka pre rozvoj a investičnú činnosť UCM v Trnave Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave 1997-2000
vedúca katedry pedagogiky FF UCM v Trnave Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Filozofická fakulta 2004 - 2022
prodekanka pre rozvoj a akreditácie FF UCM v Trnave Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Filozofická fakulta 2011 - 2022
dekanka FF UCM v Trnave Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Filozofická fakulta 2022 po súčasnosť
členka a podpredsedníčka Predsedníctva Rady vysokých škôl pri MŠVV SR Rada vysokých škôl pri MŠVV SR člen 1999-2019, podpredsedníčka 2015 - 2019
členka SPS SAV Slovenská pedagogická spoločnosť pri SAV člen 2002 - 2012
vedúca sekcie vysokoškolskej pedagogiky Slovenskej pedagogickej spoločnosti pri SAV Slovenská pedagogická spoločnosť pri SAV 2008-2012
recenzentka časopisu Przeglad badaň edukacyjnych Univerzita M. Koperníka Toruň, Poľsko 2016 po súčasnosť
Výkonná redaktorka časopis The scientific educational journal (PEGAS Journal) www.pegasjournal.eu 2018-2023

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Katedra sociálnej pedagogiky - Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové Univerzita Hradec Králové Pedagogická fakulta, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové III 14.5.2007 - 18.5.2007 prednáškový pobyt - špeciálna pedagogika
Katedra andragogiky - Univerzita Jána Amosa Komenského v Prahe Univerzita Jána Amosa Komenského v Prahe, Katedra andragogiky, Roháčova 63, Praha 3, 130 00 31.3.2008 - 4.4. 2008 prednáškový pobyt - aktuálne otázky pedagogiky
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání - Pedagogická fakulta Univerzity Karlovej v Prahe Pedagogická fakulta Univerzity Karlovej v Prahe, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, Myslíkova 7, 110 00, Praha 1 7.5.2011 - 9.5. 2011 5.5.2012 - 7.5.2012 pozvaná prednáška v doktorandskom kurze - vysokoškolská pedagogika
Facultad de Educación a Distancia - Universidad de la Habana Facultad de Educación a Distancia - Universidad de la Habana, Paseo del Malecón, La Habana, Ciudad de la Habana Cuba 1.9.2014 – 15.9.2014 študijný pobyt v rámci projektu ITMS: 26110230104 Podpora rozvoja ľudských zdrojov vo výskume a vývoji na FF UCM v Trnave
Facultat de Educación UCM - Madrid, Španielsko Facultat de Educación UCM - Calle Rector Royo-Villanova, 28040 MADRID Madrid, Espaňa 22.2.2015 - 28.2.2015 študijný pobyt v rámci projektu ITMS: 26110230104 Podpora rozvoja ľudských zdrojov vo výskume a vývoji na FF UCM v Trnave
České vysoké učení technické, Masarykuv ústav vyšších studií, Praha České vysoké učení technické, Masarykuv ústav vyšších studií, Kolejní 2637, 160 00 Praha 6-Dejvice, Česko 16.4.2018 – 20.4.2018 Erasmus+
Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, Celetná 20, 116 42 Praha 1, Česká republika 14.11.2018- 17.11.2018 Erasmus+
Akademia Ignatianum w Krakowie, Poľsko Akademia Ignatianum w Krakowie, ul. Kopernika 26, 31-501 Kraków, Poland 27.2.2019 – 1.3.2019 Erasmus+
České vysoké učení technické, Masarykuv ústav vyšších studií, Praha České vysoké učení technické, Masarykuv ústav vyšších studií, Kolejní 2637, 160 00 Praha 6-Dejvice, Česká republika 8.4.2019 – 12.4.2019 Erasmus+
Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Poľsko Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń, Poľsko 13.5.2023 - 19-5.2023 Erasmus+

IX. - Iné relevantné skutočnosti

IX.a - Ak je to podstatné, uvádzajú sa iné aktivity súvisiace s vysokoškolským vzdelávaním alebo s tvorivou činnosťou

organizačná a vedecká garantka Doplňujúceho pedagogického štúdia na FF UCM v Trnave       

Dátum poslednej aktualizácie
2025-02-27