UCM
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby
Meno:
Mgr. Zdenka Kumorová, PhD., univ. doc.
Email:
zdenka.kumorova@ucm.sk
Homepage:
http://
Fakulta/Univerzita:
FF UCM - Filozofická fakulta UCM
Pracovisko:
KSJAL - Katedra slovenského jazyka a literatúry

I. - Základné údaje

I.1 - Priezvisko
Kumorová
I.2 - Meno
Zdenka
I.3 - Tituly
Mgr., PhD.
I.4 - Rok narodenia
1982
I.5 - Názov pracoviska
Katedra slovenského jazyka a literatúry FF UCM v Trnave
I.6 - Adresa pracoviska
J. Herdu 2, 917 01 Trnava
I.7 - Pracovné zaradenie
univerzitná docentka
I.8 - E-mailová adresa
zdenka.kumorova@ucm.sk
I.9 - Hyperlink na záznam osoby v Registri zamestnancov vysokých škôl
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/14475?do=filterForm-submit&name=Zdenka&surname=Kumorov%C3%A1&university=720000000&faculty=720030000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5
I.10 - Názov študijného odboru, v ktorom osoba pôsobí na vysokej škole
učiteľstvo a pedagogické vedy
I.11 - ORCID iD
https://orcid.org/0000-0003-0976-0404

II. - Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast

II.1 - Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
II.b - Rok
2006
II.c - Odbor a program
slovenský jazyk a literatúra
II.2 - Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
II.b - Rok
2006
II.c - Odbor a program
2.1.27 slovenský jazyk a literatúra
II.3 - Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
II.a - Názov vysokej školy alebo inštitúcie
Trnavská univerzita v Trnave
II.b - Rok
2011
II.c - Odbor a program
1.1.4 pedagogika
II.4 - Titul docent
II.5 - Titul profesor
II.6 - Titul DrSc.

III. - Súčasné a predchádzajúce zamestnania

III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie III.b - Inštitúcia III.c - Časové vymedzenie
odborná asistentka Filozofická fakulta Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave od roku 2009 po február 2021
univerzitná docentka Filozofická fakulta Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave od marca 2021 do marca 2026

IV. - Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné IV.b - Názov inštitúcie IV.c - Rok
Infografika v práci učiteľa Edusteps 2025
Kritické myslenie v digitálnej ére EDUSTEPS 2024
Microsoft Forms - písomky, ktoré sa opravia samé Edusteps, Microsoft 2024
Rozvoj profesijných kompetencií vysokoškolského učiteľa II. Centrum vysokoškolskej pedagogiky, Katedra pedagogiky Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave 2023
Učím, tedy jsem Učíme společně, Praha 2023
Umelá inteligencia a akademické prostredie Kreatívne centrum, Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave 2023
Ako pracovať so študentom so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami Katedra pedagogiky Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave 2023
Interaktívne aplikácie pre podporu vyučovania Interaktívna škola v Prešove 2022
Myšlienkové mapy vo vyučovacom procese Interaktívna škola v Prešove 2021
Interaktívna tabuľa ako nástroj modernej hodiny Interaktívna škola v Prešove 2021
Doplňujúce pedagogické štúdium Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave 2006

V. - Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

V.1 - Prehľad zabezpečovaných profilových študijných predmetov v aktuálnom akademickom roku podľa študijných programov
V.1.a - Názov profilového predmetu V.1.b - Študijný program V.1.c - Stupeň V.1.d - Študijný odbor
lexikológia slovenského jazyka 1 učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
lexikológia slovenského jazyka 2 učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
praktický kurz z lexikológie slovenského jazyka učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
informačné a komunikačné technológie v edukačnom procese učiteľstvo akademických predmetov (všeobecný základ) II. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
V.2 - Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
V.3 - Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
V.4 - Prehľad vedených záverečných prác
V.4.1 - Počet aktuálne vedených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
3
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
2
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
V.4.2 - Počet obhájených prác
V.4.a - Bakalárske (prvý stupeň)
30
V.4.b - Diplomové (druhý stupeň)
11
V.4.c - Dizertačné (tretí stupeň)
V.5 - Prehľad zabezpečovaných ostatných študijných predmetov podľa študijných programov v aktuálnom akademickom roku
V.5.a - Názov predmetu V.5.b - Študijný program V.5.c - Stupeň V.5.d - Študijný odbor
systém slovenského jazyka - ortografia nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii I. filológia/Phylology
praktický kurz slovenského jazyka 1 psychológia I. psychológia/Psychology
praktický kurz slovenského jazyka 1 filozofia a aplikovaná filozofia I. filozofia/Philosophy
praktický kurz slovenského jazyka 2 psychológia I. psychológia/Psychology
praktický kurz slovenského jazyka 2 filozofia a aplikovaná filozofia I. filozofia/Philosophy
slovenský jazyk - ortografia anglický jazyk a kultúra v odbornej komunikácii I. filológia/Phylology
lexikológia slovenského jazyka SJaL Rozširujúce štúdium I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science
jazyková kultúra (písomný prejav) SJaL Rozširujúce štúdium I. učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science

VI. - Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

VI.1 - Prehľad výstupov tvorivej činnosti a ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.1 - Počet výstupov tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
72
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
26
VI.1.2 - Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus
VI.1.a - Celkovo
4
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
2
VI.1.3 - Počet ohlasov na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
30
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
13
VI.1.4 - Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti
VI.1.a - Celkovo
4
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
3
VI.1.5 - Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni
VI.1.a - Celkovo
VI.1.b - Za posledných šesť rokov
VI.2 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti

AAB: KUMOROVÁ, Z.:2015. Základy teórie spisovného jazyka a jazykovej kultúry. Recenzenti: A. Rýzková, J. Skladaná. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. 137 s. ISBN 978-80-8105-651-2


AAB:KUMOROVÁ, Z. 2016. Inojazyčné výrazy v slovenčine. Recenzenti: J. Skladaná, J. Píšová. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. 126 s. ISBN 978-80-8105-820-2.

ADE: KUMOROVÁ, Z. 2019. Aggressiveness and Expressiveness as a Language Strategy in Political Discourse DOI DOI 10.18178/ijlll.2019.5.4.237. In: International Journal of Languages, Literature and Linguistics. ISSN 2382-6282, Roč. 5, č. 4 (2019), s. 253-258.


P1: KUMOROVÁ, Z.: 2022. Vybrané kapitoly z lexikológie slovenského jazyka. Recenzenti: J. Kačala, J. Píšová. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. 156 s. ISBN 978-80-572-0261-5.

V3: KUMOROVÁ, Z. 2022. Radicalization of Language in Political Speech and its Position in Media Communication 2022. Kategória do roku 2021 ADN. DOI DOI 10.24040/politickevedy.2022.25.2.54-81. In: Politické vedy : časopis pre politológiu, najnovšie dejiny, medzinárodné vzťahy, bezpečnostné štúdiá. ISSN 1335-2741, Roč. 25, č. 2 (2022), s. 54-81.

VI.3 - Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov

V2: KUMOROVÁ, Z. 2023. Marked Lexis in Specific Religious Texts. Kategória do roku 2021 AFC. In: Barcelona : The 4th Barcelona Conference on Arts, Media & Culture : Official Conference Proceedings / [bez zostavovateľa]. 1. vyd. Nagoya : International Academic Forum, 2023. ISSN 2435-9475, s. 97-106 [online]. Spôsob prístupu: odkaz

V2: KUMOROVÁ, Z. 2023. Interaktívne vyučovanie lexikológie slovenského jazyka. Kategória do roku 2021 AEC. In: Horyzonty slowacystyki : literatura, jezyk, dydaktyka : literatura, jezyk, dydaktyka / ed. Mariola Szymczak-Rozlach, Sylwia Sojda, Marta Buczek. 1. vyd. Katowice : Uniwersytet Slaski w Katowicach, 2023. ISBN 978-83-66055-36-0, s. 401-408.

P1: KUMOROVÁ, Z.: 2022. Vybrané kapitoly z lexikológie slovenského jazyka. Recenzenti: J. Kačala, J. Píšová. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. 156 s. ISBN 978-80-572-0261-5.

V2: KUMOROVÁ, Z. 2022. An innovation in the preparation of teachers of language using multimedia based education. Kategória do roku 2021 AFC. In: EDULEARN22 : 14th annual International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma de Mallorca, 4th - 6th of July, 2022. Roč. 14 / ed. Luis Goméz Chova, Augustín López Martínez, Joanna Lees. 1. vyd. Barcelona : IATED, 2022. ISBN 978-84-09-42484-9. ISSN 2340-1117. DOI DOI doi.org/10.21125/edulearn.2022, s. 1191-1197 [CD-ROM, USB-key].

V3: KUMOROVÁ, Z. 2022. Radicalization of Language in Political Speech and its Position in Media Communication. DOI DOI 10.24040/politickevedy.2022.25.2.54-81. In: Politické vedy : časopis pre politológiu, najnovšie dejiny, medzinárodné vzťahy, bezpečnostné štúdiá. - ISSN 1335-2741, Roč. 25, č. 2 (2022), s. 54-81.

VI.4 - Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti

V3: 2022. Radicalization of Language in Political Speech and its Position in Media Communication. Ohlas: 2022  [02] ŠTEFANČÍK, R. Radikálny populizmus v ére pandémie COVID-19 a vojny na Ukrajine. Bratislava: Ekonomická univerzita v Bratislave, 2022. ISBN 978-80-225-4955-4. s. 204.

V3: 2022. Radicalization of Language in Political Speech and its Position in Media Communication. Ohlas: 2022  [02] ŠTEFANČÍK, R., ZAMBOROVÁ, K. Vedecký skepticizmus v jazyku radikálneho populizmu. In: Jazyk a politika: na pomedzí lingvistiky a politológie 7. Bratislava: Ekonomická univerzita v Bratislave. Celouniverzitné pracovisko EUBA. Vydavateľstvo EKONÓM, 2022. – ISBN 978-80-225-4987-5. – ISSN 2729-8981. – ISSN (online) 2729-8973, s. 389-403.

V3: 2022. Radicalization of Language in Political Speech and its Position in Media Communication. Ohlas: 2023 [01] AMBROZY, M., KUBĚNOVÁ, Z. The struggle for higher job positions as an ethical problem. In: AD ALTA: journal of interdisciplinary research. – Hradec Králové: Magnanimitas akademické sdružení. ISSN 1804-7890. – ISSN (online) 2464-6733. Roč. 13, č. 2 (2023), s. 8-12. WoS

ACD: 2021. [Hodnotiaca lexika populizmu vo vyučovaní lexikológie slovenského jazyka] Ohlas: 2022  [02] ŠTEFANČÍK, R. Radikálny populizmus v ére pandémie COVID-19 a vojny na Ukrajine. Bratislava: Ekonomická univerzita v Bratislave, 2022. ISBN 978-80-225-4955-4. s. 204. 



AED: 2020. [Identifikácia znakov extrémizmu a populizmu v politických textoch ako súčasť prípravy budúcich učiteľov slovenského jazyka a literatúry] Ohlas: 2021  [4] BATKOVÁ, K., NAJŠLOVÁ, M. Volebné plagáty ako nástroj politickej komunikácie. In: Fenomén pravicového populizmu v edukačnej realite. Trnava: UCM, 2021, s. 53. ISBN 978-80-572-0123-6.

ADE: 2019 Aggressiveness and Expressiveness as a Language Strategy in Political Discourse Ohlas: 2021  [02] SCHUPPENER, G., DEMČIŠÁK, J., FRAŠTÍKOVÁ, S. Selbstdarstellungen von rechtspopulistischen Parteien (Deutschland, Österreich, Slowakei). Leipzig: Leipziger Unibersitätsverlag, 2021. ISBN 978-3-96023-421-0. s. 121, 252.

ADE: 2019 Aggressiveness and Expressiveness as a Language Strategy in Political Discourse Ohlas: 2021  [4] HOLIENKOVÁ, Jana. Mechanizmy uvažovania populistov. Aspekty a stratégie pravicového populizmu. Trnava: UCM, 2021, s. 135-157. ISBN 978-80-572-0200-4.

ADE: 2019 Aggressiveness and Expressiveness as a Language Strategy in Political Discourse Ohlas: 2021  [4] VÁCLAVIKOVÁ, Ivana. Psychologické aspekty populistických stratégií a ich úspechu. Aspekty a stratégie pravicového populizmu. Trnava: UCM, 2021, s. 119-134. ISBN 978-80-572-0200-4.

ADE: 2019 Emocionálno-expresívne jazykové prostriedky pravicového populizmu ako súčasť výučby materinského jazyka Ohlas: 2021  [4] FRAŇO, Peter. Populistická rétorika v antike. In: Aspekty a stratégie pravicového populizmu. Trnava: UCM, 2021, s. 12-26. ISBN 978-80-572-0200-4.

VI.5 - Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
Označenie a číslo projektu: APVV-22-0221Názov projektu: Manipulatívne reprezentácie v časoch krízy: Jazykové stratégie konšpiračných teórií a alternatívnych právd v nemeckom a slovenskom jazykovom priestore/Manipulative Representations in Times of Crisis: Linguistic Strategies of Conspiracy Theories and Alternative Truths in the German and Slovak Speech Spaces

Druh účasti na projekte: členka riešiteľského kolektívu/the member of the research team

Stručná charakteristika projektu: Projekt je venovaný skúmaniu lingvistických stratégií konšpiračných teórií a alternatívnych právd.

Doba riešenia: 2023 – 2026

Výstup:

KUMOROVÁ, Z. 2024. Ako môže jazyková manipulácia ovplyvniť wellbeing? = How can language manipulation affect wellbeing? / Zdenka Kumorová, 2024. - Kategória do roku 2021 AFH. In: Zborník abstraktov = Book of proceedings : EDUCOM 2024 : Education - Community : medzinárodná vedecká konferencia : International scientific conference : Wellbeing a injkluzívn edukácia = Book of proceedings : EDUCOM 2024 : Education - Community : medzinárodná vedecká konferencia : International scientific conference : Wellbeing a inkluzívna edukácia / editorky: Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková ; recenzentky: Marianna Műller de Morais, Gabriela Siváková. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2024. - ISBN 978-80-572-0358-2 (online), s. 47-47 [online].

Označenie a číslo projektu: Erasmus+ KA220, 2021-1-SK01-KA220-HED-000032157

Názov projektu: Inovácia a optimalizácia vzdelávacích nástrojov a prostriedkov výučby slovenčiny mimo územia Slovenska

Druh účasti na projekte: členka riešiteľského kolektívu/the member of the research team

Partneri projektu: Univerzita Nový Sad (Srbsko), Univerzita v Ľubľane (Slovinsko)

Stručná charakteristika projektu: Projekt je založený na partnerskej spolupráci troch vysokoškolských inštitúcií – FF UCM v Trnave, FF Univerzity v Novom Sade (Srbsko) a FF Univerzity v Ľubľane (Slovinsko). Cieľom projektu je zefektívniť vysokoškolskú výučbu slovenčiny mimo územia Slovenska v prostredí partnerských univerzít, kde je nevyhnutná potreba kontaktu s prirodzene sa rozvíjajúcou slovenčinou, ktorá pokrýva všetky funkčné oblasti. Projekt nadväzuje na už realizovaný výskum na FF UCM v Trnave a jeho výsledky v oblasti výučby slovenčiny v prostredí národnostných menšín žijúcich na Slovensku. Proces generovania optimálneho funkčného modelu vysokoškolskej výučby slovenčiny mimo územia Slovenska, materiály, ktoré v priebehu riešenia projektu vzniknú, budú obojstranne prínosné a môžu byť implementované aj pri vyučovaní slovenčiny pre cudzincov prichádzajúcich na štúdium na UCM v Trnave.

Doba riešenia: 2022 – 2025

Výstupy:

KUMOROVÁ, Z. 2024. Špecifiká vyučovania slovenčiny mimo územia Slovenska s dôrazom na kolízne jazykové javy v slovenčine a srbčine a využitie efektívnych vyučovacích metód [elektronický zdroj] : súbor metodických listov a študijných materiálov k pracovnému semináru pre učiteľov slovenčiny / Peter Gregorík ... [et al.] ; zostavovateľka: Zdenka Kumorová; recenzenti: Jana Tomášková, Stefana Paunovič Rodič. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2024. Kategória do roku 2021 BCI. - 136 s. [online]. ISBN 978-80-572-0483-1 (online). Spôsob prístupu: http://ksjl.ff.ucm.sk/sk/vystupy-projektu/

KUMOROVÁ, Z. 2024. Inklúzia vo výučbe slovenčiny mimo územia Slovenska = Inclusion in the teaching of Slovak language outside the territory of Slovakia. Kategória do roku 2021 AED. In: Pedagogica Actualis 15 : podpora a inklúzia vo vzdelávaní 2. : support and inclusion in education 2. : podpora a inklúzia vo vzdelávaní 2 : support and inclusion in education 2 / editori: Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková ; recenzenti: Tomáš Jablonský, Marianna Müller de Morais. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2024. - ISBN 978-80-572-0431-2, s. 144-154.

Označenie a číslo projektu: APVV‐19‐0158

Názov projektu: Slovenská kázňová spisba v 19. storočí

Druh účasti na projekte: členka riešiteľského kolektívu/the member of the research team

Stručná charakteristika projektu: Súčasťou duchovnej kultúry je slovenská kázňová spisba, preto je predmetom záujmu projektu analyzovať z jazykového, literárneho či kultúrneho aspekty kázňovej tvorby aj zapisovanej a vydávanej v 19. storočí. Možno tak skúmať autentický pramenný priestor, v ktorom boli Slováci formovaní, a to nielen duchovne, ale aj morálne, kultúrne, či vlastenecky. Je tu rozsiahly priestor na výskum tejto pramennej spisby: tlačou vydanej literatúry a rukopisných pozostalostí duchovných, ktoré sú uložené v štátnych i súkromných (cirkevných) archívoch.

Doba riešenia: 01.07.2020 – 30.06.2024

Výstupy:

KUMOROVÁ, Z. 2024.Príznaková lexika tematických kázní – sobášnych rečí = Stylistically Marked Lexicon of Thematic Sermons of Marriage Speeches. Kategória do roku 2021 AFD. In: Kazateľská tvorba, jej recepcia a stimuly : zborník štúdií z vedeckej konferencie Kazateľská tvorba, jej recepcia a stimuly (Bratislava 21. 11. – 22. 11. 2023) : zborník štúdií z vedeckej konferencie Kazateľská tvorba, jej recepcia a stimuly (Bratislava 21. 11. – 22. 11. 2023) / ed. Erika Brtáňová, Katarína Žeňuchová, Marián Kamenčík ; rec. Šimon Marinčák, Róbert Lapko. - 1. vyd. - Trnava : Filozofická fakulta, 2024. - ISBN 978-80-572-0447-3, s. 200-212 [print].

KUMOROVÁ, Z. 2023. Marked Lexis in Specific Religious Texts. Kategória do roku 2021 AFC. In: Barcelona : The 4th Barcelona Conference on Arts, Media & Culture : Official Conference Proceedings / [bez zostavovateľa]. - 1. vyd. - Nagoya : International Academic Forum, 2023. ISSN 2435-9475, s. 97-106 [online]. Spôsob prístupu: odkaz

KUMOROVÁ, Z. 2023. Lexika sobášnych rečí z obdobia 19. storočia. Kategória do roku 2021 AFH. In: Kazateľská tvorba, jej recepcia a stimuly : zborník abstraktov z medzinárodnej vedeckej konferencie : Bratislava 21. 11. - 22. 11. 2023 : zborník abstraktov z medzinárodnej vedeckej konferencie / zostavili: Erika Brtáňová, Katarína Žeňuchová ; recenzenti: Šimon Marinčák, Róbert Lapko. 1. vyd. Trnava : Filozofická fakulta, 2023. ISBN 978-80-572-0399-5, s. 25-25.

KUMOROVÁ, Z. – KAMENČÍK, M. 2021. Jozef Blásy's speech during Esztergom Basilica consecration in the context of homiletic literary production of the Bernolák movement - literary-historic and linguistic view. In: Jazyk, kuľtura, etnoidentičnosť v epochu globalizacii = Language, culture, ethnicity in the period of globalization : monografija : monograph of scientific research group University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava (Trnava, Slovak Republic); Belgorod National Research University (Belgorod, Russia) = Language, culture, ethnicity in the period of globalization : monografija : monograph of scientific research group University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava (Trnava, Slovak Republic); Belgorod National Research University (Belgorod, Russia) / gl. red. Dž. Bagana ; recenzenty: Alexander Amatov, Monika Hornáček Banášová. 1. vyd. Moskva : Flinta, 2021. ISBN 978-5-9765-4709-4 (online), s. 198-222 [online].

KUMOROVÁ, Z. – KAMENČÍK, M. 2021. Eco-Sensitive Approach as a Scope of Reading of Martin Hranko's "Ježkovci". In: The Ethical and Axiological Aspects in the Literature and the Culture of the 20th and 21st Centuries / editors: Maja Jakimovska-Toshikj, Katarína Žeňuchová ; reviewed by: Sonja Stojmenska-Elzeser, Ana Martinoska. 1. vyd. Skopje : Institute of Macedonian Literature, 2021. ISBN 978-608-4744-25-2, s. 227-258.

Označenie a číslo projektu: KEGA 013UCM‐4/2020Názov projektu: Inovácia v príprave budúcich učiteľov slovenčiny pomocou didaktickej transformácie prvkov učiva z lexikológie do elektronickej podoby a vytvorenie interaktívneho média s metodickou príručkouDruh účasti na projekte: vedúca riešiteľského kolektívu/the leader of the research teamStručná charakteristika projektu: Vzdelávanie pomocou multimediálneho učiva uplatňuje prirodzenosť, názornosť a funkčnosť vo vyučovacom procese, preto je zámerom projektu integrovať elektronickú podobu učiva z lexikológie do príprav budúcich učiteľov slovenského jazyka a literatúry. Hlavnou úlohou projektu je inovovať prípravu budúcich učiteľov slovenčiny vytvorením korpusu didakticky transformovaných prvkov učiva z lexikológie v elektronickej podobe s podporou pracoviska aplikovanej informatiky. Súčasťou portfólia úloh v podobe interaktívneho média bude aj metodická príručka odkazujúca na postupy pomáhajúce učiteľom pri implementácii elektronického didaktického materiálu na výučbu lexikológie slovenského jazyka do vyučovania vo vysokoškolskom pregraduálnom vzdelávaní učiteľov.

Doba riešenia: 2020 – 2022

Výstupy:

KUMOROVÁ, Z. 2020. Interaktívny prístup vo vyučovaní slovenského jazyka a literatúry počas pedagogickej praxe. In: Pedagogica Actualis 12 : aktuálne trendy pedagogickej praxe v pregraduálnej príprave : aktuálne trendy pedagogickej praxe v pregraduálnej príprave. Eds.: M. Sirotová, V. Michvocíková. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2020. ISBN 978-80-572-0066-6, s. 77 – 95.

KUMOROVÁ, Z. 2022. Inovácie v príprave budúcich učiteľov slovenčiny využitím IKT vo vzdelávaní = Innovations in the preparation of teachers of Slovak language using multimedia based education. In: Pedagogica Actualis XIII : vybrané aspekty vzdelávania v kontexte otvorenej vedy : vybrané aspekty vzdelávania v kontexte otvorenej vedy / editori Tímea Šebeň Zaťková, Veronika Michvocíková ; recenzenti Krzysztof Mariusz Rubacha, Milan Slávik. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda (Trnava, Slovensko), 2022. - ISBN 978-80-572-0243-1, s. 183-199.

KUMOROVÁ, Z. 2022. Vybrané kapitoly z lexikológie slovenského jazyka. Recenzenti: J. Kačala, J. Píšová. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. 156 s. ISBN 978-80-572-0261-5.

KUMOROVÁ, Z. 2022. An innovation in the preparation of teachers of language using multimedia based education. In: EDULEARN22 : 14th annual International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma de Mallorca, 4th - 6th of July, 2022. Roč. 14 / ed. Luis Goméz Chova, Augustín López Martínez, Joanna Lees. 1. vyd. Barcelona : IATED, 2022. - ISBN 978-84-09-42484-9. ISSN 2340-1117. DOI DOI doi.org/10.21125/edulearn.2022, s. 1191-1197 [CD-ROM, USB-key].

KUMOROVÁ, Z. – BEŇO, M. – HINCOVÁ, K. –  GREGORÍK, P. – VADKERTIOVÁ, A. 2022. Akadémia lexikológie – digitalizované interaktívne médium k predmetu lexikológia slovenského jazyka s metodickou a používateľskou príručkou. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda. ISBN 978-80-572-0243-8.

KUMOROVÁ, Z. – HINCOVÁ, K. –  GREGORÍK, P. – VADKERTIOVÁ, A. 2022. Interaktívne médium k predmetu lexikológia slovenského jazyka – metodická a používateľská príručka. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda. 195 s. ISBN 978-80-572-0278-3.

Označenie a číslo projektu: VEGA 1/0454/18. Názov projektu: Logofóbia ako prekážka rozvíjania jazykovej kompetencie pri osvojovaní si materinského a cudzieho jazyka

Druh účasti na projekte: členka riešiteľského kolektívu/the member of the research team

Stručná charakteristika projektu: Osvojovanie si cudzieho jazyka je nevyhnutnosťou, ktorú súčasná doba vyžaduje. Vzťahom a závislosťou medzi jazykom a jazykovým vedomím sa zaoberá psycholingvistika avšak v podobe a v súvislosti s anxietou sa tento jav stáva predmetom záujmu viacerých odborov, nakoľko v sebe prepája nazeranie na učenie sa materinského jazyka, osvojovanie si cudzieho jazyka - angličtiny, osobnosti dieťaťa a učiteľa, ktorý mu jazyk sprostredkúva. Aktívnu úlohu pri osvojovaní si jazyka zohrávajú rodičia, a neskôr učitelia v škole. Bolo dokázané, že procesom učenia sa stimulujú určité konkrétne oblasti v mozgu, rovnako ako sa rozvíjajú schopnosti a kompetencie osobnosti dieťaťa. Pokiaľ však v priebehu vývinu dôjde u dieťaťa k zablokovaniu, alebo k zvýšeniu miery úzkosti v súvislosti s rozprávaním, môže sa vyvinúť u neho neuróza až logofóbia. Naším zámerom je odhaliť zdroje a príčiny jej vzniku rovnako ako nástroje na jej odstraňovanie.

Doba riešenia: 2018 – 2021

Výstupy:

KUMOROVÁ, Z. 2020. Understanding and explaining the meaning of words by younger age school children = Porozumenie a vysvetľovanie významov slov u detí mladšieho školského veku. DOI DOI 10.18355/XL.2020.13.02.08. In: XLinguae : European Scientific Language Journal. ISSN 1337-8384, roč. 13, č. 2 (2020), s. 102-113.  

BARANOVSKÁ, A. – DOKTOROVÁ, D. – KUMOROVÁ, Z. 2018. Dôležitosť vzťahovej väzby pri osvojovaní si jazyka u detí = Relationship between attachment and early language development in children. In: O dieťati, jazyku, literatúre = On Child, Language and Literature. ISSN 1339-3200, roč. 6, č. 1 (2018), s. 52-59.

BARANOVSKÁ, A. – DOKTOROVÁ, D. – KUMOROVÁ, Z. – SMETANOVÁ, E. 2016. Anxiety and child anxiety: an obstacle in communicative competence development, mother tongue acquisition and foreign language learning. In: Proceedings of the 2nd World Multi-Conference on Global Science : ATTENTIS 2016, 12 - 16 December 2016. Ed.: T. Jendek. Zilina : EDIS - Publishing Institution of the University of Zilina, 2016. - ISBN 978-80-554-1302-0, S. 6-10. Ohlas: 2018 [1] MIČKOVÁ, Z., BLATNÝ, M., HRDLIČKA, M. The relationship between family factors and somatic problems in adolescence. In: Ad Alta. 2018, 8(2), s. 172-178. WoS

Označenie a číslo projektu: APVV‐17‐0128Názov projektu: Komparácia jazykových stratégií pravicového populizmu (Nemecko - Rakúsko ‐ Česko ‐ Slovensko): lexika – texty – diskurzy

Druh účasti na projekte: členka riešiteľského kolektívu/the member of the research team

Stručná charakteristika projektu: Projekt sa venuje porovnávaniu jazykových špecifík a jazykových stratégií pravicových populistov na Slovensku, v Česku, Rakúsku a Nemecku. Na základe zozbieraného korpusového materiálu vo verejnej mediálnej sfére sa v nasledujúcom kroku identifikovala typická príznaková lexika. Vychádzajúc z analýzy textov a charakteristických diskurzov sa následne bližšie skúmali tematické a argumentačné stratégie pravicovo populistických výrokov a prejavov. Dané výskumné kroky boli realizované najprv diferencovane pre jednotlivé skúmané krajiny a zistené výsledky boli následne porovnávané, čo umožnilo špecifikovať podobnosti a rozdiely medzi jazykovými stratégiami pravicových populistov v uvedených štyroch krajinách. Vďaka interdisciplinárnemu prístupu boli výsledky analýzy jazykových špecifík interpretované v širšom kontexte nielen politických a kultúrnych interakcií, ale aj psychosociálnych motívov a vzťahov.

Doba riešenia: 2017-2021

Výstupy:

KUMOROVÁ, Z. 2019. Aggressiveness and Expressiveness as a Language Strategy in Political Discourse DOI DOI 10.18178/ijlll.2019.5.4.237. In: International Journal of Languages, Literature and Linguistics. ISSN 2382-6282, Roč. 5, č. 4 (2019), s. 253-258.

KUMOROVÁ, Z. 2019. Emocionálno-expresívne jazykové prostriedky pravicového populizmu ako súčasť výučby materinského jazyka In: Jazyk - literatura - komunikace : recenzovaný odborný časopis. ISSN 1805-689X, Roč. 8, č. 1 (2019), s. 35-49 [online]. Spôsob prístupu: http://jlk.upol.cz/

KUMOROVÁ, Z. 2020. Identifikácia znakov extrémizmu a populizmu v politických textoch ako súčasť prípravy budúcich učiteľov slovenského jazyka a literatúry. In: Pedagogica actualis XI. : spoločnosť a výchova : spoločnosť a výchova. Eds.: M. Sirotová, V. Michvocíková. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2020. ISBN 978-80-572-0045-1, s. 249-258.

KUMOROVÁ, Z. 2021. Hodnotiaca lexika populizmu vo vyučovaní lexikológie slovenského jazyka. In: Fenomén pravicového populizmu v edukačnej realite / editor: Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková ; recenzenti: Ján Danek, Radoslav Štefančík. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2021. - ISBN 978-80-572-0123-6, s. 56-81 [1 AH].

KUMOROVÁ, Z. – ŽEŇUCHOVÁ, K. 2021. Jazykové prostriedky a stratégie v slovenskom mediálnom priestore. In: Aspekty a stratégie pravicového populizmu : komparatívny a multidisciplinárny pohľad : komparatívny a multidisciplinárny pohľad / editori: Ján Demčišák, Simona Fraštíková ; recenzenti: Radoslav Štefančík, Monika Hornáček Banášová. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2021. - ISBN 978-80-572-0200-4, s. 60-78 [1,45 AH].

KUMOROVÁ, Z. 2022. Radicalization of Language in Political Speech and its Position in Media Communication. DOI DOI 10.24040/politickevedy.2022.25.2.54-81. In: Politické vedy : časopis pre politológiu, najnovšie dejiny, medzinárodné vzťahy, bezpečnostné štúdiá. ISSN 1335-2741, Roč. 25, č. 2 (2022), s. 54-81.

KUMOROVÁ, Z. 2022. Vergliech der sprachlichen und visuellen Strategien in der öffentlichen Medienagitation in der Slowakei und im Ausland. In: Spezifische Diskurse des Rechtspopulismus / zost. Georg Schuppener, Ján Demčišák, Simona Fraštíková ; recenzenti: Jorg Meier, Monika Hornáček Banášová. - 1. vyd. - Ahrensburg : Tredition, 2022. - ISBN 978-3-347-75420-1, s. 85-104 [print].

VII. - Prehľad aktivít v organizovaní vysokoškolského vzdelávania a tvorivých činností

VIII. - Prehľad zahraničných mobilít a pôsobenia so zameraním na vzdelávanie a tvorivú činnosť v študijnom odbore

VIII.a - Názov inštitúcie VIII.b - Sídlo inštitúcie VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať)
Filozofická fakulta Univerzity v Ľubľane Ľubľana, Slovinsko 22. - 23. 4. 2024 Erazmus +
Filozofická fakulta Univerzity v Novom Sade Nový Sad, Srbsko 19. - 20. 10. 2023 Erazmus +

IX. - Iné relevantné skutočnosti

Dátum poslednej aktualizácie
2025-03-20