Meno:
|
Mgr. Zdenka Kumorová, PhD., univ. doc. | |
Email:
|
zdenka.kumorova@ucm.sk | |
Homepage:
|
http:// | |
Fakulta/Univerzita:
|
FF UCM
-
Filozofická fakulta UCM
|
|
Pracovisko:
|
KSJAL
-
Katedra slovenského jazyka a literatúry
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
odborná asistentka | Filozofická fakulta Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave | od roku 2009 po február 2021 |
univerzitná docentka | Filozofická fakulta Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave | od marca 2021 do marca 2026 |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Infografika v práci učiteľa | Edusteps | 2025 |
Kritické myslenie v digitálnej ére | EDUSTEPS | 2024 |
Microsoft Forms - písomky, ktoré sa opravia samé | Edusteps, Microsoft | 2024 |
Rozvoj profesijných kompetencií vysokoškolského učiteľa II. | Centrum vysokoškolskej pedagogiky, Katedra pedagogiky Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave | 2023 |
Učím, tedy jsem | Učíme společně, Praha | 2023 |
Umelá inteligencia a akademické prostredie | Kreatívne centrum, Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave | 2023 |
Ako pracovať so študentom so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami | Katedra pedagogiky Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave | 2023 |
Interaktívne aplikácie pre podporu vyučovania | Interaktívna škola v Prešove | 2022 |
Myšlienkové mapy vo vyučovacom procese | Interaktívna škola v Prešove | 2021 |
Interaktívna tabuľa ako nástroj modernej hodiny | Interaktívna škola v Prešove | 2021 |
Doplňujúce pedagogické štúdium | Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave | 2006 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
lexikológia slovenského jazyka 1 | učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
lexikológia slovenského jazyka 2 | učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
praktický kurz z lexikológie slovenského jazyka | učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
informačné a komunikačné technológie v edukačnom procese | učiteľstvo akademických predmetov (všeobecný základ) | II. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
systém slovenského jazyka - ortografia | nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii | I. | filológia/Phylology |
praktický kurz slovenského jazyka 1 | psychológia | I. | psychológia/Psychology |
praktický kurz slovenského jazyka 1 | filozofia a aplikovaná filozofia | I. | filozofia/Philosophy |
praktický kurz slovenského jazyka 2 | psychológia | I. | psychológia/Psychology |
praktický kurz slovenského jazyka 2 | filozofia a aplikovaná filozofia | I. | filozofia/Philosophy |
slovenský jazyk - ortografia | anglický jazyk a kultúra v odbornej komunikácii | I. | filológia/Phylology |
lexikológia slovenského jazyka | SJaL Rozširujúce štúdium | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
jazyková kultúra (písomný prejav) | SJaL Rozširujúce štúdium | I. | učiteľstvo a pedagogické vedy/Teacher Training and Education Science |
AAB: KUMOROVÁ, Z.:2015. Základy teórie spisovného jazyka a jazykovej kultúry. Recenzenti: A. Rýzková, J. Skladaná. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. 137 s. ISBN 978-80-8105-651-2
AAB:KUMOROVÁ, Z. 2016. Inojazyčné výrazy v slovenčine. Recenzenti: J. Skladaná, J. Píšová. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. 126 s. ISBN 978-80-8105-820-2.
ADE: KUMOROVÁ, Z. 2019. Aggressiveness and Expressiveness as a Language Strategy in Political Discourse DOI DOI 10.18178/ijlll.2019.5.4.237. In: International Journal of Languages, Literature and Linguistics. ISSN 2382-6282, Roč. 5, č. 4 (2019), s. 253-258.
P1: KUMOROVÁ, Z.: 2022. Vybrané kapitoly z lexikológie slovenského jazyka. Recenzenti: J. Kačala, J. Píšová. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. 156 s. ISBN 978-80-572-0261-5.
V3: KUMOROVÁ, Z. 2022. Radicalization of Language in Political Speech and its Position in Media Communication 2022. Kategória do roku 2021 ADN. DOI DOI 10.24040/politickevedy.2022.25.2.54-81. In: Politické vedy : časopis pre politológiu, najnovšie dejiny, medzinárodné vzťahy, bezpečnostné štúdiá. ISSN 1335-2741, Roč. 25, č. 2 (2022), s. 54-81.
V2: KUMOROVÁ, Z. 2023. Marked Lexis in Specific Religious Texts. Kategória do roku 2021 AFC. In: Barcelona : The 4th Barcelona Conference on Arts, Media & Culture : Official Conference Proceedings / [bez zostavovateľa]. 1. vyd. Nagoya : International Academic Forum, 2023. ISSN 2435-9475, s. 97-106 [online]. Spôsob prístupu: odkaz
V2: KUMOROVÁ, Z. 2023. Interaktívne vyučovanie lexikológie slovenského jazyka. Kategória do roku 2021 AEC. In: Horyzonty slowacystyki : literatura, jezyk, dydaktyka : literatura, jezyk, dydaktyka / ed. Mariola Szymczak-Rozlach, Sylwia Sojda, Marta Buczek. 1. vyd. Katowice : Uniwersytet Slaski w Katowicach, 2023. ISBN 978-83-66055-36-0, s. 401-408.
P1: KUMOROVÁ, Z.: 2022. Vybrané kapitoly z lexikológie slovenského jazyka. Recenzenti: J. Kačala, J. Píšová. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. 156 s. ISBN 978-80-572-0261-5.
V2: KUMOROVÁ, Z. 2022. An innovation in the preparation of teachers of language using multimedia based education. Kategória do roku 2021 AFC. In: EDULEARN22 : 14th annual International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma de Mallorca, 4th - 6th of July, 2022. Roč. 14 / ed. Luis Goméz Chova, Augustín López Martínez, Joanna Lees. 1. vyd. Barcelona : IATED, 2022. ISBN 978-84-09-42484-9. ISSN 2340-1117. DOI DOI doi.org/10.21125/edulearn.2022, s. 1191-1197 [CD-ROM, USB-key].
V3: KUMOROVÁ, Z. 2022. Radicalization of Language in Political Speech and its Position in Media Communication. DOI DOI 10.24040/politickevedy.2022.25.2.54-81. In: Politické vedy : časopis pre politológiu, najnovšie dejiny, medzinárodné vzťahy, bezpečnostné štúdiá. - ISSN 1335-2741, Roč. 25, č. 2 (2022), s. 54-81.
V3: 2022. Radicalization of Language in Political Speech and its Position in Media Communication. Ohlas: 2022 [02] ŠTEFANČÍK, R. Radikálny populizmus v ére pandémie COVID-19 a vojny na Ukrajine. Bratislava: Ekonomická univerzita v Bratislave, 2022. ISBN 978-80-225-4955-4. s. 204.
V3: 2022. Radicalization of Language in Political Speech and its Position in Media Communication. Ohlas: 2022 [02] ŠTEFANČÍK, R., ZAMBOROVÁ, K. Vedecký skepticizmus v jazyku radikálneho populizmu. In: Jazyk a politika: na pomedzí lingvistiky a politológie 7. Bratislava: Ekonomická univerzita v Bratislave. Celouniverzitné pracovisko EUBA. Vydavateľstvo EKONÓM, 2022. – ISBN 978-80-225-4987-5. – ISSN 2729-8981. – ISSN (online) 2729-8973, s. 389-403.
V3: 2022. Radicalization of Language in Political Speech and its Position in Media Communication. Ohlas: 2023 [01] AMBROZY, M., KUBĚNOVÁ, Z. The struggle for higher job positions as an ethical problem. In: AD ALTA: journal of interdisciplinary research. – Hradec Králové: Magnanimitas akademické sdružení. ISSN 1804-7890. – ISSN (online) 2464-6733. Roč. 13, č. 2 (2023), s. 8-12. WoS
ACD: 2021. [Hodnotiaca lexika populizmu vo vyučovaní lexikológie slovenského jazyka] Ohlas: 2022 [02] ŠTEFANČÍK, R. Radikálny populizmus v ére pandémie COVID-19 a vojny na Ukrajine. Bratislava: Ekonomická univerzita v Bratislave, 2022. ISBN 978-80-225-4955-4. s. 204.
AED: 2020. [Identifikácia znakov extrémizmu a populizmu v politických textoch ako súčasť prípravy budúcich učiteľov slovenského jazyka a literatúry] Ohlas: 2021 [4] BATKOVÁ, K., NAJŠLOVÁ, M. Volebné plagáty ako nástroj politickej komunikácie. In: Fenomén pravicového populizmu v edukačnej realite. Trnava: UCM, 2021, s. 53. ISBN 978-80-572-0123-6.
ADE: 2019 Aggressiveness and Expressiveness as a Language Strategy in Political Discourse Ohlas: 2021 [02] SCHUPPENER, G., DEMČIŠÁK, J., FRAŠTÍKOVÁ, S. Selbstdarstellungen von rechtspopulistischen Parteien (Deutschland, Österreich, Slowakei). Leipzig: Leipziger Unibersitätsverlag, 2021. ISBN 978-3-96023-421-0. s. 121, 252.
ADE: 2019 Aggressiveness and Expressiveness as a Language Strategy in Political Discourse Ohlas: 2021 [4] HOLIENKOVÁ, Jana. Mechanizmy uvažovania populistov. Aspekty a stratégie pravicového populizmu. Trnava: UCM, 2021, s. 135-157. ISBN 978-80-572-0200-4.
ADE: 2019 Aggressiveness and Expressiveness as a Language Strategy in Political Discourse Ohlas: 2021 [4] VÁCLAVIKOVÁ, Ivana. Psychologické aspekty populistických stratégií a ich úspechu. Aspekty a stratégie pravicového populizmu. Trnava: UCM, 2021, s. 119-134. ISBN 978-80-572-0200-4.
ADE: 2019 Emocionálno-expresívne jazykové prostriedky pravicového populizmu ako súčasť výučby materinského jazyka Ohlas: 2021 [4] FRAŇO, Peter. Populistická rétorika v antike. In: Aspekty a stratégie pravicového populizmu. Trnava: UCM, 2021, s. 12-26. ISBN 978-80-572-0200-4.
Druh účasti na projekte: členka riešiteľského kolektívu/the member of the research team
Stručná charakteristika projektu: Projekt je venovaný skúmaniu lingvistických stratégií konšpiračných teórií a alternatívnych právd.
Doba riešenia: 2023 – 2026
Výstup:
KUMOROVÁ, Z. 2024. Ako môže jazyková manipulácia ovplyvniť wellbeing? = How can language manipulation affect wellbeing? / Zdenka Kumorová, 2024. - Kategória do roku 2021 AFH. In: Zborník abstraktov = Book of proceedings : EDUCOM 2024 : Education - Community : medzinárodná vedecká konferencia : International scientific conference : Wellbeing a injkluzívn edukácia = Book of proceedings : EDUCOM 2024 : Education - Community : medzinárodná vedecká konferencia : International scientific conference : Wellbeing a inkluzívna edukácia / editorky: Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková ; recenzentky: Marianna Műller de Morais, Gabriela Siváková. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2024. - ISBN 978-80-572-0358-2 (online), s. 47-47 [online].
Označenie a číslo projektu: Erasmus+ KA220, 2021-1-SK01-KA220-HED-000032157
Názov projektu: Inovácia a optimalizácia vzdelávacích nástrojov a prostriedkov výučby slovenčiny mimo územia Slovenska
Druh účasti na projekte: členka riešiteľského kolektívu/the member of the research team
Partneri projektu: Univerzita Nový Sad (Srbsko), Univerzita v Ľubľane (Slovinsko)
Stručná charakteristika projektu: Projekt je založený na partnerskej spolupráci troch vysokoškolských inštitúcií – FF UCM v Trnave, FF Univerzity v Novom Sade (Srbsko) a FF Univerzity v Ľubľane (Slovinsko). Cieľom projektu je zefektívniť vysokoškolskú výučbu slovenčiny mimo územia Slovenska v prostredí partnerských univerzít, kde je nevyhnutná potreba kontaktu s prirodzene sa rozvíjajúcou slovenčinou, ktorá pokrýva všetky funkčné oblasti. Projekt nadväzuje na už realizovaný výskum na FF UCM v Trnave a jeho výsledky v oblasti výučby slovenčiny v prostredí národnostných menšín žijúcich na Slovensku. Proces generovania optimálneho funkčného modelu vysokoškolskej výučby slovenčiny mimo územia Slovenska, materiály, ktoré v priebehu riešenia projektu vzniknú, budú obojstranne prínosné a môžu byť implementované aj pri vyučovaní slovenčiny pre cudzincov prichádzajúcich na štúdium na UCM v Trnave.
Doba riešenia: 2022 – 2025
Výstupy:
KUMOROVÁ, Z. 2024. Špecifiká vyučovania slovenčiny mimo územia Slovenska s dôrazom na kolízne jazykové javy v slovenčine a srbčine a využitie efektívnych vyučovacích metód [elektronický zdroj] : súbor metodických listov a študijných materiálov k pracovnému semináru pre učiteľov slovenčiny / Peter Gregorík ... [et al.] ; zostavovateľka: Zdenka Kumorová; recenzenti: Jana Tomášková, Stefana Paunovič Rodič. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2024. Kategória do roku 2021 BCI. - 136 s. [online]. ISBN 978-80-572-0483-1 (online). Spôsob prístupu: http://ksjl.ff.ucm.sk/sk/vystupy-projektu/
KUMOROVÁ, Z. 2024. Inklúzia vo výučbe slovenčiny mimo územia Slovenska = Inclusion in the teaching of Slovak language outside the territory of Slovakia. Kategória do roku 2021 AED. In: Pedagogica Actualis 15 : podpora a inklúzia vo vzdelávaní 2. : support and inclusion in education 2. : podpora a inklúzia vo vzdelávaní 2 : support and inclusion in education 2 / editori: Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková ; recenzenti: Tomáš Jablonský, Marianna Müller de Morais. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2024. - ISBN 978-80-572-0431-2, s. 144-154.
Označenie a číslo projektu: APVV‐19‐0158
Názov projektu: Slovenská kázňová spisba v 19. storočí
Druh účasti na projekte: členka riešiteľského kolektívu/the member of the research team
Stručná charakteristika projektu: Súčasťou duchovnej kultúry je slovenská kázňová spisba, preto je predmetom záujmu projektu analyzovať z jazykového, literárneho či kultúrneho aspekty kázňovej tvorby aj zapisovanej a vydávanej v 19. storočí. Možno tak skúmať autentický pramenný priestor, v ktorom boli Slováci formovaní, a to nielen duchovne, ale aj morálne, kultúrne, či vlastenecky. Je tu rozsiahly priestor na výskum tejto pramennej spisby: tlačou vydanej literatúry a rukopisných pozostalostí duchovných, ktoré sú uložené v štátnych i súkromných (cirkevných) archívoch.
Doba riešenia: 01.07.2020 – 30.06.2024
Výstupy:
KUMOROVÁ, Z. 2024.Príznaková lexika tematických kázní – sobášnych rečí = Stylistically Marked Lexicon of Thematic Sermons of Marriage Speeches. Kategória do roku 2021 AFD. In: Kazateľská tvorba, jej recepcia a stimuly : zborník štúdií z vedeckej konferencie Kazateľská tvorba, jej recepcia a stimuly (Bratislava 21. 11. – 22. 11. 2023) : zborník štúdií z vedeckej konferencie Kazateľská tvorba, jej recepcia a stimuly (Bratislava 21. 11. – 22. 11. 2023) / ed. Erika Brtáňová, Katarína Žeňuchová, Marián Kamenčík ; rec. Šimon Marinčák, Róbert Lapko. - 1. vyd. - Trnava : Filozofická fakulta, 2024. - ISBN 978-80-572-0447-3, s. 200-212 [print].
KUMOROVÁ, Z. 2023. Marked Lexis in Specific Religious Texts. Kategória do roku 2021 AFC. In: Barcelona : The 4th Barcelona Conference on Arts, Media & Culture : Official Conference Proceedings / [bez zostavovateľa]. - 1. vyd. - Nagoya : International Academic Forum, 2023. ISSN 2435-9475, s. 97-106 [online]. Spôsob prístupu: odkaz
KUMOROVÁ, Z. 2023. Lexika sobášnych rečí z obdobia 19. storočia. Kategória do roku 2021 AFH. In: Kazateľská tvorba, jej recepcia a stimuly : zborník abstraktov z medzinárodnej vedeckej konferencie : Bratislava 21. 11. - 22. 11. 2023 : zborník abstraktov z medzinárodnej vedeckej konferencie / zostavili: Erika Brtáňová, Katarína Žeňuchová ; recenzenti: Šimon Marinčák, Róbert Lapko. 1. vyd. Trnava : Filozofická fakulta, 2023. ISBN 978-80-572-0399-5, s. 25-25.
KUMOROVÁ, Z. – KAMENČÍK, M. 2021. Jozef Blásy's speech during Esztergom Basilica consecration in the context of homiletic literary production of the Bernolák movement - literary-historic and linguistic view. In: Jazyk, kuľtura, etnoidentičnosť v epochu globalizacii = Language, culture, ethnicity in the period of globalization : monografija : monograph of scientific research group University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava (Trnava, Slovak Republic); Belgorod National Research University (Belgorod, Russia) = Language, culture, ethnicity in the period of globalization : monografija : monograph of scientific research group University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava (Trnava, Slovak Republic); Belgorod National Research University (Belgorod, Russia) / gl. red. Dž. Bagana ; recenzenty: Alexander Amatov, Monika Hornáček Banášová. 1. vyd. Moskva : Flinta, 2021. ISBN 978-5-9765-4709-4 (online), s. 198-222 [online].
KUMOROVÁ, Z. – KAMENČÍK, M. 2021. Eco-Sensitive Approach as a Scope of Reading of Martin Hranko's "Ježkovci". In: The Ethical and Axiological Aspects in the Literature and the Culture of the 20th and 21st Centuries / editors: Maja Jakimovska-Toshikj, Katarína Žeňuchová ; reviewed by: Sonja Stojmenska-Elzeser, Ana Martinoska. 1. vyd. Skopje : Institute of Macedonian Literature, 2021. ISBN 978-608-4744-25-2, s. 227-258.
Doba riešenia: 2020 – 2022
Výstupy:
KUMOROVÁ, Z. 2020. Interaktívny prístup vo vyučovaní slovenského jazyka a literatúry počas pedagogickej praxe. In: Pedagogica Actualis 12 : aktuálne trendy pedagogickej praxe v pregraduálnej príprave : aktuálne trendy pedagogickej praxe v pregraduálnej príprave. Eds.: M. Sirotová, V. Michvocíková. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2020. ISBN 978-80-572-0066-6, s. 77 – 95.
KUMOROVÁ, Z. 2022. Inovácie v príprave budúcich učiteľov slovenčiny využitím IKT vo vzdelávaní = Innovations in the preparation of teachers of Slovak language using multimedia based education. In: Pedagogica Actualis XIII : vybrané aspekty vzdelávania v kontexte otvorenej vedy : vybrané aspekty vzdelávania v kontexte otvorenej vedy / editori Tímea Šebeň Zaťková, Veronika Michvocíková ; recenzenti Krzysztof Mariusz Rubacha, Milan Slávik. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda (Trnava, Slovensko), 2022. - ISBN 978-80-572-0243-1, s. 183-199.
KUMOROVÁ, Z. 2022. Vybrané kapitoly z lexikológie slovenského jazyka. Recenzenti: J. Kačala, J. Píšová. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. 156 s. ISBN 978-80-572-0261-5.
KUMOROVÁ, Z. 2022. An innovation in the preparation of teachers of language using multimedia based education. In: EDULEARN22 : 14th annual International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma de Mallorca, 4th - 6th of July, 2022. Roč. 14 / ed. Luis Goméz Chova, Augustín López Martínez, Joanna Lees. 1. vyd. Barcelona : IATED, 2022. - ISBN 978-84-09-42484-9. ISSN 2340-1117. DOI DOI doi.org/10.21125/edulearn.2022, s. 1191-1197 [CD-ROM, USB-key].
KUMOROVÁ, Z. – BEŇO, M. – HINCOVÁ, K. – GREGORÍK, P. – VADKERTIOVÁ, A. 2022. Akadémia lexikológie – digitalizované interaktívne médium k predmetu lexikológia slovenského jazyka s metodickou a používateľskou príručkou. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda. ISBN 978-80-572-0243-8.
KUMOROVÁ, Z. – HINCOVÁ, K. – GREGORÍK, P. – VADKERTIOVÁ, A. 2022. Interaktívne médium k predmetu lexikológia slovenského jazyka – metodická a používateľská príručka. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda. 195 s. ISBN 978-80-572-0278-3.
Druh účasti na projekte: členka riešiteľského kolektívu/the member of the research team
Stručná charakteristika projektu: Osvojovanie si cudzieho jazyka je nevyhnutnosťou, ktorú súčasná doba vyžaduje. Vzťahom a závislosťou medzi jazykom a jazykovým vedomím sa zaoberá psycholingvistika avšak v podobe a v súvislosti s anxietou sa tento jav stáva predmetom záujmu viacerých odborov, nakoľko v sebe prepája nazeranie na učenie sa materinského jazyka, osvojovanie si cudzieho jazyka - angličtiny, osobnosti dieťaťa a učiteľa, ktorý mu jazyk sprostredkúva. Aktívnu úlohu pri osvojovaní si jazyka zohrávajú rodičia, a neskôr učitelia v škole. Bolo dokázané, že procesom učenia sa stimulujú určité konkrétne oblasti v mozgu, rovnako ako sa rozvíjajú schopnosti a kompetencie osobnosti dieťaťa. Pokiaľ však v priebehu vývinu dôjde u dieťaťa k zablokovaniu, alebo k zvýšeniu miery úzkosti v súvislosti s rozprávaním, môže sa vyvinúť u neho neuróza až logofóbia. Naším zámerom je odhaliť zdroje a príčiny jej vzniku rovnako ako nástroje na jej odstraňovanie.Doba riešenia: 2018 – 2021
Výstupy:
KUMOROVÁ, Z. 2020. Understanding and explaining the meaning of words by younger age school children = Porozumenie a vysvetľovanie významov slov u detí mladšieho školského veku. DOI DOI 10.18355/XL.2020.13.02.08. In: XLinguae : European Scientific Language Journal. ISSN 1337-8384, roč. 13, č. 2 (2020), s. 102-113.
BARANOVSKÁ, A. – DOKTOROVÁ, D. – KUMOROVÁ, Z. 2018. Dôležitosť vzťahovej väzby pri osvojovaní si jazyka u detí = Relationship between attachment and early language development in children. In: O dieťati, jazyku, literatúre = On Child, Language and Literature. ISSN 1339-3200, roč. 6, č. 1 (2018), s. 52-59.
BARANOVSKÁ, A. – DOKTOROVÁ, D. – KUMOROVÁ, Z. – SMETANOVÁ, E. 2016. Anxiety and child anxiety: an obstacle in communicative competence development, mother tongue acquisition and foreign language learning. In: Proceedings of the 2nd World Multi-Conference on Global Science : ATTENTIS 2016, 12 - 16 December 2016. Ed.: T. Jendek. Zilina : EDIS - Publishing Institution of the University of Zilina, 2016. - ISBN 978-80-554-1302-0, S. 6-10. Ohlas: 2018 [1] MIČKOVÁ, Z., BLATNÝ, M., HRDLIČKA, M. The relationship between family factors and somatic problems in adolescence. In: Ad Alta. 2018, 8(2), s. 172-178. WoS
Druh účasti na projekte: členka riešiteľského kolektívu/the member of the research team
Stručná charakteristika projektu: Projekt sa venuje porovnávaniu jazykových špecifík a jazykových stratégií pravicových populistov na Slovensku, v Česku, Rakúsku a Nemecku. Na základe zozbieraného korpusového materiálu vo verejnej mediálnej sfére sa v nasledujúcom kroku identifikovala typická príznaková lexika. Vychádzajúc z analýzy textov a charakteristických diskurzov sa následne bližšie skúmali tematické a argumentačné stratégie pravicovo populistických výrokov a prejavov. Dané výskumné kroky boli realizované najprv diferencovane pre jednotlivé skúmané krajiny a zistené výsledky boli následne porovnávané, čo umožnilo špecifikovať podobnosti a rozdiely medzi jazykovými stratégiami pravicových populistov v uvedených štyroch krajinách. Vďaka interdisciplinárnemu prístupu boli výsledky analýzy jazykových špecifík interpretované v širšom kontexte nielen politických a kultúrnych interakcií, ale aj psychosociálnych motívov a vzťahov.Doba riešenia: 2017-2021
Výstupy:
KUMOROVÁ, Z. 2019. Aggressiveness and Expressiveness as a Language Strategy in Political Discourse DOI DOI 10.18178/ijlll.2019.5.4.237. In: International Journal of Languages, Literature and Linguistics. ISSN 2382-6282, Roč. 5, č. 4 (2019), s. 253-258.
KUMOROVÁ, Z. 2019. Emocionálno-expresívne jazykové prostriedky pravicového populizmu ako súčasť výučby materinského jazyka In: Jazyk - literatura - komunikace : recenzovaný odborný časopis. ISSN 1805-689X, Roč. 8, č. 1 (2019), s. 35-49 [online]. Spôsob prístupu: http://jlk.upol.cz/
KUMOROVÁ, Z. 2020. Identifikácia znakov extrémizmu a populizmu v politických textoch ako súčasť prípravy budúcich učiteľov slovenského jazyka a literatúry. In: Pedagogica actualis XI. : spoločnosť a výchova : spoločnosť a výchova. Eds.: M. Sirotová, V. Michvocíková. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2020. ISBN 978-80-572-0045-1, s. 249-258.
KUMOROVÁ, Z. 2021. Hodnotiaca lexika populizmu vo vyučovaní lexikológie slovenského jazyka. In: Fenomén pravicového populizmu v edukačnej realite / editor: Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková ; recenzenti: Ján Danek, Radoslav Štefančík. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2021. - ISBN 978-80-572-0123-6, s. 56-81 [1 AH].
KUMOROVÁ, Z. – ŽEŇUCHOVÁ, K. 2021. Jazykové prostriedky a stratégie v slovenskom mediálnom priestore. In: Aspekty a stratégie pravicového populizmu : komparatívny a multidisciplinárny pohľad : komparatívny a multidisciplinárny pohľad / editori: Ján Demčišák, Simona Fraštíková ; recenzenti: Radoslav Štefančík, Monika Hornáček Banášová. 1. vyd. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2021. - ISBN 978-80-572-0200-4, s. 60-78 [1,45 AH].
KUMOROVÁ, Z. 2022. Radicalization of Language in Political Speech and its Position in Media Communication. DOI DOI 10.24040/politickevedy.2022.25.2.54-81. In: Politické vedy : časopis pre politológiu, najnovšie dejiny, medzinárodné vzťahy, bezpečnostné štúdiá. ISSN 1335-2741, Roč. 25, č. 2 (2022), s. 54-81.
KUMOROVÁ, Z. 2022. Vergliech der sprachlichen und visuellen Strategien in der öffentlichen Medienagitation in der Slowakei und im Ausland. In: Spezifische Diskurse des Rechtspopulismus / zost. Georg Schuppener, Ján Demčišák, Simona Fraštíková ; recenzenti: Jorg Meier, Monika Hornáček Banášová. - 1. vyd. - Ahrensburg : Tredition, 2022. - ISBN 978-3-347-75420-1, s. 85-104 [print].
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Filozofická fakulta Univerzity v Ľubľane | Ľubľana, Slovinsko | 22. - 23. 4. 2024 | Erazmus + |
Filozofická fakulta Univerzity v Novom Sade | Nový Sad, Srbsko | 19. - 20. 10. 2023 | Erazmus + |