Meno:
|
doc. PhDr. Jana Radošinská, PhD. | |
Email:
|
jana.radosinska@ucm.sk | |
Homepage:
|
http:// | |
Fakulta/Univerzita:
|
FMK UCM
-
Fakulta masmediálnej komunikácie UCM
|
|
Pracovisko:
|
KMASK
-
Katedra masmediálnej komunikácie
|
III.a - Zamestnanie-pracovné zaradenie | III.b - Inštitúcia | III.c - Časové vymedzenie |
---|---|---|
Odborný asistent | Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave | 24. 9. 2014 – 29. 2. 2020 |
Docent | Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave | 1. 3. 2020 – 30. 4. 2023 |
Univerzitný profesor | Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave | Kontinuálne od 1. 5. 2023 |
IV.a - Popis aktivity, názov kurzu (ak išlo o kurz), iné | IV.b - Názov inštitúcie | IV.c - Rok |
---|---|---|
Informačný seminár Evidencia publikačnej a umeleckej činnosti | UCM v Trnave | 2013 |
Workshop "Ako urobiť obsahovo aj formálne hodnotnú prednášku" | FMK UCM v Trnave | 2014 |
Excel - Strašiak či pomocník pedagóga? | FMK UCM v Trnave | 2020 |
7 tajomstiev práce s PDF | FMK UCM v Trnave | 2020 |
Online webinár - Dištančné online vzdelávanie prostredníctvom G-Suite | FMK UCM v Trnave | 2020 |
Kurz „New Generation of Founders“ | Google Slovakia | 2019 |
Workshop „Budovanie značky FMK“ | FMK UCM v Trnave | 2023 |
Kurz Design Thinking | FMK UCM v Trnave | 2024 |
V.1.a - Názov profilového predmetu | V.1.b - Študijný program | V.1.c - Stupeň | V.1.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Mediálny diskurz I., II. | Masmediálna komunikácia | Prvý | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Teória a dejiny mediálnej komunikácie I., II. | Aplikované mediálne štúdiá | Prvý | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Mediálny priemysel | Masmediálna komunikácia | Prvý | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Masová a populárna kultúra | Masmediálna komunikácia | Druhý | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Mediálna kultúra | Masmediálna komunikácia | Druhý | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Masová a mediálna kultúra | Teória digitálnych hier | Druhý | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Metodológia a etika vedeckej práce | Masmediálna komunikácia | Tretí | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Filozofia médií a komunikácie | Masmediálna komunikácia | Tretí | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
V.2.a - Názov študijného programu | V.2.b - Stupeň | V.2.c - Študijný odbor |
---|---|---|
Masmediálna komunikácia | Prvý | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Masmediálna komunikácia | Druhý | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Masmediálna komunikácia | Tretí | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
V.5.a - Názov predmetu | V.5.b - Študijný program | V.5.c - Stupeň | V.5.d - Študijný odbor |
---|---|---|---|
Odvetvia mediálneho priemyslu I. | Masmediálna komunikácia | Druhý | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Odvetvia mediálneho priemyslu II. | Masmediálna komunikácia | Druhý | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Aktuálne trendy v mediálnej kultúre I. | Masmediálna komunikácia | Tretí | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Aktuálne trendy v mediálnej kultúre II. | Masmediálna komunikácia | Tretí | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
AAB Radošinská, J. & Višňovský, J. (2013). Aktuálne trendy v mediálnej kultúre. Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. 154 s. ISBN 978-80-8105-516-4. [7,48 AH].
AAB Radošinská, J. (2016). Mediálna zábava 21. v storočí: Sociálno-kultúrne aspekty a trendy. Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. 140 s. ISBN 978-80-8105-793-9. [10,84 AH].
ADN Radošinská, J. (2017). New trends in production and distribution of episodic television drama: Brand Marvel-Netflix in the post-television era. Communication Today, 8(1), 4-29.
ADN Radošinská, J. (2018). Omnivore vs univore: A reflection on the current knowledge on cultural tastes and cultural consumption. European Journal of Media, Art and Photography, 6(2), 98-109.
AEC Višňovský, J. & Radošinská, J. (2017). Online journalism: Current trends and challenges. In Peña Acuña, B., (Ed.), The Evolution of Media Communication (pp. 3-22). InTech. ISBN 978-953-51-3197-7. [1,84 AH].
AAA Radošinská, J., Kvetanová, Z. & Rusňáková, L. (2020). Globalizovaný filmový priemysel. Wolters Kluwer. 284 s. ISBN 978-80-7598-950-5. [17,2 AH].
V1 Radošinská, J., Točená, Z. & Macák, M. (2022). Synergia odvetví globalizovaného mediálneho priemyslu. Wolters Kluwer. 195 s. ISBN 978-80-7676-586-3. [14 AH].
V3 Radošinská, J. & Mago, Z. (2023). Fans on the silver screen: Portrayals of fandom in the Marvel Cinematic Universe. Journal of Popular Culture, 56(3-4), 731-741.
V3 Čábyová, Ľ. et al. (2024). Legal and ethical regulation in Slovakia and its relation to deliberative communication. Media and Communication, 12, 1-19. DOI 10.17645/mac.7257
V3 Radošinská, J. & Magalová, L. (2022). Supes, Inc.: Episodic television drama The Boys, antiheroism and society of performance. Media Literacy and Academic Research, 5(1), 28-52.
AAB Radošinská, J. & Višňovský, J. (2013). Aktuálne trendy v mediálnej kultúre. Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. 154 s. ISBN 978-80-8105-516-4. [7,48 AH].
Ohlasy:
2023 [01] Sámelová, A. (2023). Philosophical objections to media contexts of terraforming. Human Affairs, 33(2), 263-274. WoS, Scopus
2021 [4] Madleňák, A. & Švec, M. (2021). Interná komunikácia. Wolters Kluwer, 2021. ISBN 978-80-571-0345.
2020 [2] Pravdová, H., Hudíková, Z. & Panasenko, N. (2020). Homo corporalis as the communicated muse and centrepiece of commercialized culture. European Journal of Media, Art and Photography, 8(1), 68-83. WoS
2016 [3] Chmielewski, M. (2016). Kultura medialna jako wyzwanie dla komunikacji wiary w świetle oredzi Benedykta XVI na Światowe Dni Środków Spolecznego Przekazu. Biuletyn Edukacji Medialnej, 1, 156-178.
2016 [2] Greguš, Ľ. & Mináriková, J. (2016). News values in Slovak television news. Communication Today, 7(2), 88, 89. WoS
AAB Radošinská, J. (2016). Mediálna zábava 21. v storočí: Sociálno-kultúrne aspekty a trendy. Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, 2016. 140 s. ISBN 978-80-8105-793-9. [10,84 AH].
Ohlasy:
2022 [02] Pravdová, H. (2022). From homo ludens to homo medialis: Cultural dimensions of game principles and media. Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7676-542-9.
2021 [4] Stanková, M. (2021). Kultúra v slovenskej dennej tlači. Otázky žurnalistiky, 64(1-2), 66, 68.
2019 [1] Višňovský, J. & Ungerová, M. (2019). Religious and church media and their position in the media system of the Slovak Republic. In ESRARC 2019 (p. 298). Kermes. ISBN 978-88-32029-11-6. WoS
2019 [2] Nykytchenko, K. (2019). Nonce words in mass media discourse (A case study of travel journalism innovations). Communication Today, 10(1), 62-75. WoS
2019 [2] Višňovský, J. et al. (2019). Television news as an information source and its perception in Slovakia. Communication Today, 10(1), 40-60. WoS
ADN Radošinská, J. (2017). New trends in production and distribution of episodic television drama: Brand Marvel-Netflix in the post-television era. Communication Today, 8(1), 4-29.
Ohlasy:
2021 [1] Soltau, N. (2021). "Zu Asche, Zu Staub": Netflix aquisitions and the aesthetics and politics of cultural unrest in Babylon Berlin. Journal of Popular Culture, 54(4), 728-749. WoS
2020 [1] Anghelcev, G. et al. (2020). Binge-watching serial video content: Exploring the subjective phenomenology of the binge-watching experience. Mass Communication and Society, 24(1), 130-154. Scopus
2020 [1] Van Esler, M. (2020). Reproducing television canons: Streaming services and the legacy of linear TV. Journal of Popular Culture, 53(4), 946-966. WoS
2018 [1] Hermann, A. F. (2018). Communication and ritual at the comic book shop: The convergence of organizational and popular cultures. Journal of Organizational Ethnography, 7(3), 285-301. WoS
2017 [1] Blakey, E. (2017). Showrunner as auteur: Bridging the culture/economy binary in digital Hollywood. Open Cultural Studies, 1(1), 321-332. WoS
ADN Radošinská, J. (2018). Omnivore vs univore: A reflection on the current knowledge on cultural tastes and cultural consumption. European Journal of Media, Art and Photography, 6(2), 98-109.
Ohlasy:
2022 [01] Mathiasová, A., Solík, M. & Mináriková, J. (2022). Paid subscriptions and premium content: Online news publishers' monetisation strategies. Communication Today,13(1), 18-27. WoS, Scopus
2022 [01] Uhlík, M. et al. (2022). The use of communication tools in human resources marketing and the role of critical thinking in this process. Media Literacy and Academic Research, 5(2), 259-272. WoS
2020 [1] Pravdová, H. & Karasová, E. (2020). Theoretical framework of alternative media and current Slovak media environment. Mediaobrazovanie, 60(9), 530-538. WoS
2020 [2] Vrabec, N. & Bôtošová, Ľ. (2020). The concept of learning-by-doing in the context of media education and school quality assessment. Communication Today, 11(1), 140-148. WoS
2019 [2] Rokošný, I. (2019). Genres vs. tags: Problems with taxonomy of digital games. In Megatrends and Media: Digital Universe (p. 447). Faculty of Mass Media Communication, University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava. ISBN 978-80-572-0015-4. WoS
AEC Višňovský, J.& Radošinská, J. (2017). Online journalism: Current trends and challenges. In Peña Acuña, B., (Ed.), The Evolution of Media Communication (pp. 3-22). InTech. ISBN 978-953-51-3197-7. [1,84 AH].
Ohlasy:
2023 [02] Suleman, A. S. (2023). A comparative study of online and offline newspapers' preference among university academics in Kwara State, Nigeria. Journal of Communication and Media Research, 15(2), 167-175.
2022 [01] Kunich, Z., Muzykant, V. L. & Panasenko, N. (2022). Formational features of the image of Russia on the Serbian media platforms. RUDN Journal of Studies in Literature and Journalism, 27(1), 171-188. Scopus
2020 [3] Gadirova, N. (2020). Mapping the digital media formats used in Azerbaijan. Studia Ephemerides, 65(1), 55-84.
2020 [3] Akmal Abdullah, N. A., Rahmat, N. H. & Zawawi, F. Z. (2020). Interactional discourse analysis of Malaysian and South Korean newspaper articles on online learning during COVID-19. European Journal of Applied Linguistics Studies, 3(1), 3, 15.
2020 [3] Amarasinghe, H. (2020). Investigation on the influence of transposition as a translation strategy in the field of online journalism in Sri Lanka. American Journal of Humanities and Social Sciences Research, 4(10), 145-148.
Projekt VEGA č. 1/0283/20 s názvom Synergia odvetví mediálneho priemyslu v kontexte kritickej politickej ekonómie médií (2020 – 2022), zástupkyňa zodpovedného riešiteľa projektu. Zodpovedný riešiteľ projektu: doc. PhDr. Ján Višňovský, PhD. Anotácia: Projekt smeruje k hlbšiemu pochopeniu postupov a komerčných imperatívov mediálnej produkcie, ktorá sa šíri v rámci neskoro modernej liberálno-demokratickej spoločnosti. Hlavným cieľom projektu je vytvoriť súbor teoreticko-empirických poznatkov, ktoré rozvíjajú kritickú politickú ekonómiu médií a smerujú k vymedzeniu aktuálneho komerčného potenciálu odvetví mediálneho priemyslu, ako aj sériu vedeckých prác viazaných na jednotlivé odvetvia mediálneho priemyslu a ich ekonomické, resp. komerčné aspekty. Splnenie stanoveného cieľa je podmienené uplatnením výskumných nástrojov kvalitatívneho a kvantitatívneho charakteru a syntézou získaných empirických poznatkov. Realizácia projektu vychádza z predpokladu, že ekonomická, technologická a kultúrna konvergencia odvetví mediálneho priemyslu prináša nielen koncentráciu vlastníctva a vytváranie mediálnych oligarchií, ale aj synergiu technológií, zdrojov, príbehov, ideí a tém založenú na masívnom získavaní licencií a formovaní transmediálnych naratívov.
Projekt VEGA č. 1/0489/23 s názvom Inovatívny model monetizácie digitálnych hier v oblasti kreatívneho priemyslu (2023 – 2025), zástupkyňa zodpovedného riešiteľa projektu. Zodpovedná riešiteľka projektu: prof. PhDr. Hana Pravdová, PhD. Anotácia: Zámerom projektu je prostredníctvom analýzy situácie na slovenskom trhu produkcie, distribúcie a predaja digitálnych hier, ako i na významných medzinárodných trhoch, stanoviť inovatívny strategický model monetizácie na podporu efektívneho rozvoja kreatívneho priemyslu v tomto sektore. Predkladaný výskumný projekt predstavuje rozšírenie vedeckého skúmania v sektore digitálnych hier a kreatívneho priemyslu s dôrazom na skúmanie možností monetizácie jeho produkcie, distribúcie a užitia, ako aj skúmania potenciálu digitálnych hier v rámci skvalitňovania ľudského potenciálu na pracovnom trhu. Riešiteľský kolektív reflektuje nastupujúce trendy, spočívajúce v digitálnej transformácii, robotizácii priemyslu a nástupe umelej inteligencie do procesov výroby i služieb, tzn. nástup priemyslu 4.0. Kreatívny priemysel v tomto sektore má potenciál vytvárať obsahy pre tú časť spoločnosti, ktorá stratí zamestnanie a bude sa musieť rekvalifikovať a rozvíjať svoje tvorivé schopnosti.
Horizont 2020 - Kritická explorácia rizík a príležitostí viazaných na médiá v záujme dosiahnutia demokraticko-participačnej komunikácie: Vývoj scenárov v rámci európskeho mediálneho prostredia (MEDIADELCOM). Rola: Koordinátor zastupujúci partnerskú organizáciu. Koordinátor projektu: prof. Halliki Harro-Loit, Estónsko. Anotácia: Hlavný cieľ projektu MEDIADELCOM spočíva vo vytvorení diagnostického nástroja (multiscenárového modelu) určeného pre tvorcov legislatívy, pedagógov, mediálne inštitúcie a príbuzné organizácie, rovnako ako pre mediálnych expertov a novinárov. Nástroj umožní holistickú evalváciu rizík a príležitostí v súvislosti s demokraticko-participačnou komunikáciou a nadväzujúcou sociálnou kohéziou v Európe. Diagnostický nástroj projektu MEDIADELCOM umožňuje projekciu početných rizík a príležitostí v rámci európskeho mediálneho prostredia, rovnako ako ďalší vývoj mediálnych prostredí v jednotlivých krajinách. Vytvorené budú konceptuálne a operačné premenné reagujúce na multiplikované scenáre, a to prostredníctvom detailného výskumu diachrónnych a synchrónnych zmien v ekosystéme spravodajských médií v 14 európskych krajinách, so zvláštnym dôrazom na oblasti strednej a východnej Európy.
Projekt APVV-21-0115 s názvom Hypermoderná mediálna kultúra – Filmová a televízna tvorba ako zrkadlo sociálno-kultúrnych fenoménov 21. storočia (2022 – 2026, zodpovedná riešiteľka projektu). Anotácia: Výskum mediálnej kultúry vychádza z interdisciplinárnej reflexie mediálnej produkcie. Medzi najväčšie výzvy spojené s vedeckou diskusiou o mediálnej kultúre možno zaradiť aj identifikáciu jej sociálno-kultúrnych a hodnotových atribútov. Cieľom projektu je prostredníctvom výsledkov základného výskumu vymedziť a vysvetliť sociálno-kultúrne fenomény obsiahnuté v súčasnej filmovej a televíznej tvorbe pre väčšinové publiká. Riešitelia upriamujú pozornosť na prítomnosť intertextuality vo filmovej a epizodickej fikcii, schopnosť vybraných audiovizuálnych diel simulovať či dokonca nahrádzať objektívnu realitu a aplikáciu tzv. retrospektívnych prvkov, ktoré umožňujú recipientom zakúsiť pocity nostalgie a zostávať v nepriamom kontakte s kultúrnymi javmi typickými pre predchádzajúce desaťročia. Riešiteľský kolektív sa sústreďuje aj na súčasné trendy v stvárňovaní reálnych udalostí, spoločenských problémov, povolaní či univerzálnych ľudských záujmov v rámci fiktívnej filmovej a televíznej tvorby. Projekt vychádza z predpokladu, že audiovizuálna tvorba dneška nevyhnutne zrkadlí sociálno-kultúrne kontexty hypermodernej doby – hoci mediálni producenti nemusia tieto motívy používať vedome ani zámerne. Výskum reaguje na terminologické diskrepancie, ktoré vyplývajú z interdisciplinárnej podstaty mediálnych a komunikačných štúdií, čerpajúc z paradigmatických východísk kultúrnych štúdií, filmovej vedy, televíznych štúdií, teórie literatúry a teórie digitálnych hier. Riešiteľský kolektív si uvedomuje skutočnosť, že realizácia projektu nezabezpečí definitívne riešenia nastolených problémov, má však ambíciu rozšíriť existujúce vedecké diskusie o mediálnej kultúre ako o zdroji simulovaných prvkov reality, ktoré definujú témy verejného diskurzu, kreujú módne trendy a propagujú kultúrne hodnoty i životné štýly.
Európska komisia, výzva CEF-TC-2020-2, projekt s názvom European Digital Media Observatory (EDMO), 2021 - 2024. Koordinuje: Univerzita Karlova (CZ). Projekt je zameraný na vytvorenie národných a nadnárodných uzlov pre výskum digitálnych médií. Ide o medzinárodnú sieť výskumných centier, ktorých účelom je zhromažďovať, analyzovať a vyhodnocovať poznatky týkajúce sa problematiky dezinformácií a falošných správ. FMK UCM v rámci projektu zabezpečuje rôzne typy analytických a výskumných aktivít, ako aj aktivity v oblasti zvyšovania mediálnej, informačnej a digitálnej gramotnosti detí, dospievajúcich i ďalších cieľových skupín. V rámci projektu spolupracujeme aj na vývoji edukačnej onlinovej hry zameranej na zvyšovanie odolnosti detí a dospievajúcich voči dezinformáciám.
VII.a - Aktivita, funkcia | VII.b - Názov inštitúcie, grémia | VII.c - Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
Členka Vedeckej rady | Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave | Kontinuálne od 2020 |
Členka vedeckého výboru medzinárodnej konferencie | Medzinárodná vedecká konferencia Marketing & Media Identity | Kontinuálne od 2017 |
Členka vedeckého výboru medzinárodnej konferencie | Medzinárodná vedecká konferencia Marketing Identity | November 2016 |
Členka redakcie vedeckého časopisu a zástupkyňa šéfredaktora | Vedecký časopis Communication Today (indexovaný v databázach Web of Science Core Collection a Scopus) | Kontinuálne od 2013 na pozícii editorky anglického jazyka, od 2018 zástupkyňa šéfredaktora |
Členka Slovenského syndikátu novinárov a Medzinárodnej asociácie novinárov | Slovenský syndikát novinárov a Medzinárodná asociácia novinárov | Kontinuálne od apríla 2018 |
Členka asociácie | European Association for Viewers Interests (EAVI) | Kontinuálne od 2020 |
Členka asociácie | European Communication Research and Education Association (ECREA) | Kontinuálne od 2015 |
Členka asociácie | International Association for Media Education (IAME) | Kontinuálne od 2020 |
Členka asociácie | International Communication Association | Kontinuálne od 2023 |
Členka Vedeckého výboru konferencie | Médiá a text VIII. | 2022 |
Členka Vedeckého výboru konferencie | Quo Vadis | Kontinuálne od 2023 |
VIII.a - Názov inštitúcie | VIII.b - Sídlo inštitúcie | VIII.c - Obdobie trvania pôsobenia/pobytu (uviesť dátum odkedy dokedy trval pobyt) | VIII.d - Mobilitná schéma, pracovný kontrakt, iné (popísať) |
---|---|---|---|
Josip Juraj Strossmayer University of Osijek | Trg Svetog Trojstva 3, 31000, Osijek, Chorvátsko | 3. 5. 2017 – 5. 5. 2017 | Erasmus+ |
Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové | Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové III, Česká republika | 21. 3. 2016 – 25. 3. 2016 | CEEPUS |
Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Prahe | Smetanovo nábřeží 6, 110 00 Praha Staré Město, Česká republika | 27. 5. 2013 – 27. 6. 2013 | CEEPUS |
Univerzita vo Wroclawi, Inštitút žurnalistiky a sociálnej komunikácie | ul. Joliot-Curie 15, 50-383 Wrocław, Poľsko | 2. 4. 2019 | Nadviazanie spolupráce s redakciou časopisu Central European Journal of Communication |
Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Chorvátsko | Trg Ljudevita Gaja 7, 31000, Osijek, Chorvátsko | 8. 4. 2024 – 12. 4. 2024 | Erasmus+ |
Hodnotená osoba:
- je posudzovateľkou projektov v grantových schémach VEGA a APVV.
- je od roku 2020 členka komisie KEGA č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia.
- je recenzentka vedeckých štúdií - časopis Communication Today (ISSN 1338-130X, Web of Science, Scopus).
- získala viacero ocenení – Cenu dekanky FMK za významný prínos vo vedecko-výskumnej oblasti na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave (2020), Pochvalné uznanie za výchovno-vzdelávaciu činnosť na FMK UCM v Trnave (2020), Cenu dekana FMK za vynikajúce plnenie študijných povinností počas celého štúdia (2011, 2009).